Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Cooling & OC Junkies
Cooling & OC Junkies Cooling & OC is een serieuze bezigheid, deel je ervaring en stel je vragen hierover op dit forum.
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 23-02-2008, 20:22   #1 (permalink)

Standaard Ik wil beginnen aan waterkoeling.

Ben al lang bezig met computers en alles wat daar maar bij in de buurt komt. Overklokken ook. Ik heb momenteel een CNPS9500 AT koeler van Zalman. Die beste redelijke prestaties levert maar wel zeer prijzig is voor de luchtkoeler.

Echter heb ik ook een behuizing met een ruitje. Dat is deze behuizing ->
Thermaltake VA8000BWS, Armor + Window, Zwart :: Azerty Hardware
Ook bij Azerty gekocht

Nou schaf ik als eerste reden waterkoeling aan voor betere koel prestaties.
En jah ik weet dat me dit bijna 200euro gaat kosten tov een luchtkoeler zoals de scythe infinity voor 35euro. De andere redenen voor een waterkoeling zijn dan ook

*Het ziet er gruwelijk uit
*Het neemt minder ruimte in beslag
*Het maakt minder geluid dan bij een luchtkoeler omdat je grootte 120mm fans hebt die je handmatig kwa snelheid kan aanpassen. Zo niet dan laat je ze ipv op 12v op 7v lopen.
*Ze worden niet stoffig met alle gevolgen vandien
*Aangezien ik zon 5x 120MM fans ingebouwd heb (Waaronder veel erin bewerkt zijn dmv casemodding) + ook nog eens de standaard 2 x 80mm fans is de airflow ook toppie.

En als laatste reden dat ik waterkoeling neem is omdat een superkoeling goed past bij mijn systeem. Ten eerste past het goed bij mijn kast. Aangezien een ruitje + een waterkoeling (Zonder grootte heatsink) wat beter oogt. Maar verder omdat ik ook de volgende componenten heb.

PC9200 Kingston HyperX
Gigabyte P35 DQ6
Core 2 Duo E6600

Kortom genoeg reden voor waterkoeling. En ik heb er genoeg geld voor.

De eerder genoemde 200euro is dan ook mijn budget. Daar mag eventueel best 20euro over heen gegaan worden. Liever niet veel meer geld trouwens.

Echter heb ik op het installeren van een waterkoeling na veel verstand van PC's. Zo heb ik er ook vele al inelkaar gesteekt. Ik heb me een tijdje in verdiept in Waterkoeling door gewoon te googlen. Ik hoor vaak tegengestelde reacties in dergelijke reviews. De een vind het super moeilijk terwijl de ander er geen kunst aan vind.

Ook weet ik niet als ik een waterkoeling aanschaf wat beter is, een kant en klare set. Of zelf apart onderdeeltjes kopen en inelkaar steken. En in dat laatste geval, welke onderdeeltjes heb ik allemaal nodig en hoe steek ik ze inelkaar.

Ik hoop dat iemand een goed WC setje voor me kan samenstellen en daarbij evt ook uitleg wil geven hoe ik het inelkaar steek.

Het maakt mij trouwens niet uit waar ik het WC setje aanschaf. Duitsland of NL maakt me geen reet uit. Zolang het maar bij me aan de deur komt.
Pownager704 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24-02-2008, 16:02   #2 (permalink)
Voordeelverpakking

DeKemp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pownager704 Bekijk bericht
*Het neemt minder ruimte in beslag
*Ze worden niet stoffig met alle gevolgen vandien
Fout, ze nemen wel meer ruimte in beslag dan een standaard koeling. En een radiator word wel deglijk stoffig ik moet de mijne elke 2 weken uitblazen anders zit die vol stof.
Oud 24-02-2008, 16:33   #3 (permalink)

Standaard

Dat van dat stof wist ik niet. Maar is niet een heel belangrijk punt trouwens. Tenminste niet als je het vaak schoonmaakt dan. En aangezien het toch stoffig gaat worden ben ik best van plan dit regelmatig schoon te maken.
Dat van dat ruimte innemen is in principe wel waar, Maar het gaat mij erom dat ik niet een heel groot koelblok boven me moederbord heb hangen dat de helft van de binnenkant van me kast inneemt. Het reservoir en de pomt kan ik echter allemaal netjes wegwerken waar ik ze wil. Voor bij mij in de behuizing kan dit heel makkelijk namelijk en dit is ook dan waar ik het reeservoir ga plaatsen.

De slangen zelf kwa ruimte inname vind ik niet erg en ziet er juist alleen maar leuker uit vind ik.

Kan iemand een leuk waterkoeling setje voor mij zoeken of evt eentje samenstellen voor 200euro max + de uitleg hoe ik het inelkaar steek. Ik zou het geweldig vinden.
Pownager704 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24-02-2008, 17:44   #4 (permalink)

Bartjez's schermafbeelding

Standaard

Ik kan je de volgende reactie op een blaadje geven:
Ga naar onze ouwe vriend Google en zoek wat reviews van wat merken/types en trek je eigen conclusies eerst maar eens!
Oud 9-03-2008, 19:56   #5 (permalink)

Standaard

IK heb een zeer goed radje te koop voor 50 euro.. Black ice extreme 2 kost niew 70 euro... is ongebruikt!

Dan heb je nog 150 euro:

POMP: 50
Res: 20
Blok: 50
Vloeistof enzo : 30

Zelfbouw wc is nog altijd het beste
modder.exe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20-03-2008, 22:51   #6 (permalink)

Standaard

Oke daar kom je er dus niet me.
Een Pomp van 50 euries is waarscheinlijk een ponk die een 300 liter per uur uit kan spugen

Vloestof ?? haal bij de lokale garage 2 flessen DEMI en voor een euro heb jij je twee liter koelance. Dan moet je er aan denken ook al is het een geloten syteem algengroei in je lijdingen.
Ik zelf waag me niet aan de commersie die zich nu opbouwd rondom PC gebruik en ook water koeling. Neem als Voorbeeld een vlesje Waterwetter (anti alg) van Waterchill. wat kost dat?? voor een te klein flesje betaal je veel te veel. Ga naar je intra tuin en haal daar voor een paar luttele centen de algen vloeistof.

Verder
Weer de Intra tuin, je kan een ponp nemen van EHEIM of die van Asetek zijn de beste naar mijn mening Maar Duur.
Intra tuin heeft een pomp die er net als een EHEIM uitziet maar pompt meer 1500 LPH voor nog geen 3 tientjes.

Verder wil ik je zeggen dat als je overstapt op waterkoeling het meestal bestekend dat er geen of nouwelijks Airflow in je kast is,. Of dat de hitte zicht gaat vverzamelen. Dank daar aan , Koud moet er nog steeds is, en warme lucht moet er nog steeds uit.

Ik heb zelf een set vam Asetek
Radiator Black iCE van 3x 120 MM
CPU Koel blok
VGA Koelblok
Chipset Koelblok
Tubing
Waterchill Extreme Pump

Kom ik op en totaal van 400 euro (dat heb ik er toen voor uitgegeven)

Kijk eerst even WAT je allemaal wil water koelen,, Dus als je me dat eens kan vertellen wil ik graag eens kijken wat we kunnen vinden voor je
BeowulfX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21-03-2008, 08:27   #7 (permalink)
Administrator

Azariel's schermafbeelding

Standaard

Ook van Eheim of zelfs van Danger Den zijn pompen te krijgen van onder de 50 euro. Ik vind het dus een beetje krap door de bocht om te zeggen dat je dan gelijk een pruts pomp hebt. Zelfs van andere 'B-merken' die pompen leveren onder de 50 euro zitten er best goede pompen tussen.

En als algemene opmerking: lees ff je berichtje door voordat je hem post en haal al die spelfouten er van te voren uit. Het staat minder stom en leest vooral ook een stuk makkelijker.
Oud 6-04-2008, 13:50   #8 (permalink)

Standaard

zalman heeft ook een pasieve waterkoeler,... wel een toren van 120 naast je bureau staan maar die is niet lelijk ben je voor 160 euro klaar (maar geen chipset coolers)
gekke-gerrit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17-04-2008, 20:19   #9 (permalink)

Standaard

die toren van zalman die jij bedoeld (de reserator) heeft het nadeel dat je na verloop van tijd een rammelende pomp in je toren hebt zitten, en geloof mij dat wil je niet.

Kijk eerst eens wat je allemaal wil gaan koelen, Wil je alleen je cpu gaan koelen of ook meteen je vga? wil je een fullcoverblok op je vga of alleen een voor op je GPU?

Wil je persee een 12Volt pomp? of kun je ermee leven dat je steeds je stekker van je pomp eruit moet trekken?

Kun je een 240mm radiator kwijt in je kast? en kunner er dan ook nog fans op de radiator geschroefd worden?

Dit zijn een paar kleine dingen die ik tegenkwam toen ik overstapte op watercooling.

Mijn eerste watercool set was geen duur pakket en dat heb ik gedaan om er eerst mee vertrouwd te raken. Dus ik zou eerst eens wat tutorials over watercooling lezen en dan eens rondkijken of je her en der wat 2e hands spul op de kop kan tikken, dat kun je dan later altijd nog vervangen

just mij 2 cents

mvg
N van Hemert
aka IlIlIlIlIl

Laatst gewijzigd door IlIlIlIlIl : 17-04-2008 om 20:21.
IlIlIlIlIl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-04-2008, 08:24   #10 (permalink)
Amb

Standaard

Je zou eventueel het stof probleem op kunnen lossen door elke in en uitgang van je kast van een stof filter te voorzien.. die gebruikt mn broertjes pc, en die is na een halfjaar stof vrij.

En.... ik wou ook waterkoeling kopen... alleen er waren een paar dingetjes die me tegen hielden, en dat nogsteeds doen: ik sleutel graag aan mn pc, en met waterkoeling kan je je pc niet op zn kant zetten... ook als je bv naar lanparties gaat moet je 2x zo voorzichtig zijn dat je m niet te veel schud ofzo.. en waterkoeling klinkt idd wel vet.. maar je moet ook regelmatig op het vloeistof pijl letten, en om de zoveel tijd moet er nieuwe vloeistof in. Ook gaat waterkoeling minder lang mee. Daarbij als je later nog eens besluit om je water kit uit te breiden, met bv een vga blok of en mosfet koelertjes, dan moet die hele vloeistof brei er natuurlijk weer uit. daarbij zijn die dingen gruwelijk duur. en is de prijd / prestatie verhouding heeeel erg slecht, stel je koopt een water setje van 200 euro om je cpu koel te houden, dan kan een lucht gekoelde cpu koelblok van 80 euro dat 2x zo goed. Dus het enige wat je dan nog over houd... is dat het er idd erg nice uitziet... verder rest is het ook, maar dat is mijn mening dan.. stel je koopt een water setje van 300 euro, dan koop ik toch echt liever mn 2e 8800gts 512 + 750GB hd + 2gb extra corsair ram wat als je het via internet besteld op ongeveer t zelfde uitkomt.. maaaaar... dat is, zoals ik al zij, mijn mening maar... het blijft er erg vet uitzien, en als ik op een Lan van die gastjes zie met meters aan slangen in hun kast ziet dat er natuurlijk erg gaaf uit! maarja.. vaak als je dan naar de rest van hun kast kijkt zit er een 6600GT in en P4 2.6ghz en een 250GB schijfje maarja
Amb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-04-2008, 09:30   #11 (permalink)
Administrator

Standaard

Amb, zou je het volgende deel van de CJ-policy over taalgebruik even willen doorlezen?

CaseJunkies Policy
Oud 19-04-2008, 09:59   #12 (permalink)
Amb

Standaard

ik gebruik een aantal keer puntjes... is dat zo erg? of begrijp je niet da vb voorbeeld betekent? er zijn regels en regels en dit is gewoon aanstellen, tis toch een casemod forum, geen nederlandse spellings forum. ik snap dat je geen wartaal moet uitslaan, maar mn post is goed leesbaar, dus, zoals die policy al zegt, moet je niet op elke slak zout leggen -.-

Laatst gewijzigd door Amb : 19-04-2008 om 10:15.
Amb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-04-2008, 10:48   #13 (permalink)
Administrator

Standaard

Nee inderdaad, op niet elke slak moet zout worden gelegd, maar wat mij betreft is dit een HUGE slak die best wat zout kan gebruiken.

Voor de duidelijkheid:
  • Je gebruikt niet een paar ... maar met enige regelmaat
  • Het gebruik van de ... is nog niet eens nuttig of logisch te noemen
  • Je gebruikt komma's waar deze helemaal niet nodig zijn
  • Je gebruikt geen komma's waar deze zeer wenselijk zijn
  • Je hoofdletter gebruik laat te wensen over
  • Je kapt zinnen af voordat deze klaar zijn
  • Je berichtje is één grote massa text, een enter hier en daar had al wonderen gedaan
  • etc etc

Al met al is deze text gewoon zeer slecht leesbaar!

Kijk, ik ben zelf helemaal niet goed in Nederlandse texten schrijven, maar ik zorg er wel voor dat mijn texten leesbaar zijn. Een keer je berichtje nakijken op leesbaarheid is toch niet zo'n grote moeite?
Oud 19-04-2008, 20:48   #14 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amb Bekijk bericht
ik gebruik een aantal keer puntjes... is dat zo erg? of begrijp je niet da vb voorbeeld betekent? er zijn regels en regels en dit is gewoon aanstellen, tis toch een casemod forum, geen nederlandse spellings forum. ik snap dat je geen wartaal moet uitslaan, maar mn post is goed leesbaar, dus, zoals die policy al zegt, moet je niet op elke slak zout leggen -.-
Dit vind ik aardig leesbaar. Je laatste post, zoals Azariel al zei, laat veel te wensen over. Ik heb niet eens de moiete genomen om het te lezen omdat ik weet dat het moeilijk leesbaar is.

Kijk ik erger me niet zo erg aan afkortingen etc. Wel erger ik me aan het feit dat opbouw van zinnen brak is. Een punt aan het eind van de zin en een hoofdletter aan het begin is veel aantrekkelijker (en makkelijker) om te zelen.
Oud 25-04-2008, 21:13   #15 (permalink)

Standaard

een vriend van mij, maakte eens een waterkoeling, tot het er achterkwam dat dat ding gigantisch lekteXD
danger911 is offline   Met citaat antwoorden
Reageer
« Waterkoeling | fans »
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Vraagje van een beginnen de mod. hachmang Casemod Junkies 0 29-11-2006 20:20
hoe moet ik beginnen??? case_goth_ Casemod Junkies 29 25-05-2006 11:41
Hoe beginnen met een bierkrat dirkjan Casemod Junkies 2 20-04-2006 17:57
Waar te beginnen. Foxy Casemod Junkies 6 31-01-2005 13:48
[WC] Hoe ermee te beginnen? sOlAr Cooling & OC Junkies 20 7-07-2003 15:34

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.