Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Cooling & OC Junkies
Cooling & OC Junkies Cooling & OC is een serieuze bezigheid, deel je ervaring en stel je vragen hierover op dit forum.
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 15-12-2007, 16:42   #1 (permalink)

Standaard Custom Watercooling

Hey casejunkies!

Ik ben van plan om zelf een watercooling systeempje te maken, en ik had een vraag aan jullie of mijn systeem de boel wel koel kan houden. De bedoeling is om de WC zo goedkoop mogelijk te maken, maar toch wel enigzins lage cpu/gpu temperaturen te houden. Enige suggesties zijn altijd wel welkom , omdat ik nog niet echt veel ervaring heb over watercooling ( kheb alleen veel theorie @ internet gelezen ). Hieronder zal ik beschrijven wat ik van plan ben. Ik weet natuurlijk dat dit echt veel tijd zal gaan eten, maarja, dit is dan ook wel weer een uitdaging voor mij :P.

De onderdelen die ik ga bruiken in mn custon WC :
- Custom watertank van 490x200x120 (mm)
- Koperen Radiator
- 12V(5w) Aquarium Pompje met een flow van 300 l/h
- Koperen waterblockzs voor CPU / GPU en maybe Chipset
- Slagen van 3/8" (1cm)
- 2 Stille casefans

De Watertank
De watertank die ik van plan ben te maken zal de volgende afmetingen krijgen :
(lxbxh in mm) 490 x 200 x 120. Deze afmetingen heb ik gekozen omdat deze precies onder mijn case passen. De watertank zelf zal worden gemaakt van verzinkte platen, omdat deze niet reageren met koper (dus mijn koelblokjes niet zullen kapot vrete :P). De watertank ben ik van plan te maken, omdat ik mn WC luchtvrij wil houden. De verzinkte platen worden ook nog zwart (background) en wit(mijn logo ) geverft (met een spuitbus). Ook plaats ik een pompje in de watertank die het water naar de radiateur transporteerd. De radiateur word ook in de watertank geplaats om zo de buizen te koelen. Ik weet alleen niet of de laatste optie wel zo een goed idee is. Mijn idee is namelijk om mn waterkoeling echt fan-vrij te houden ( zover mogelijk dan ). Als ik toch fans zou moeten plaatsen, zal ik de plaats van de radiateur moeten verplaatsen, en ruimte moeten maken voor stille fans..

De Radiateur
De radiateur ben ik van plan om ook zelf te maken, maar als dit echt een slecht idee is, kan ik altijd nog naar de autosloop om daar 1 of zelf 2 koperen kachelradiatortjes te kopen :P. De radiateur zal worden gemaakt van 12mm (buiten diameter) koperen buisjes met een binnen diameter van 10mm. De totale lengte van de radiator zal 5.0 meter koperbuis bedragen. De 5.0 meter word verdeeld over 5 lagen koperbuis, dus elke laag is dan 1 meter, en elke laag bestaat uit 5 aan elkaar verbonden koperbuisjes. afbeelding : . De radiateur word geplaatst in de watertank ( zit dus water in :x ), en ik hoop natuurlijk dat dit genoeg is om de 'warme' radiateur koel te houden, en ook het water in de radiateur koel te houden.. Het idee erachter is dat het watertank water de warmte van de buizen opneemt, en deze warmte weer afstaat aan mn 'kamer lucht' via de verzinkte platen waarvan mijn watertank is gemaakt.

De Pomp
De pomp die ik wil gaan gebruiken is een aquarium pomp van 12 volt + 5W en met een waterflow van 300 l/h, Link : http://www.aquatotaal.nl/index.php?a...8383beb12540ec. De opvoerhoogte hiervan bedraagt 0.6m ( meer heb ik niet nodig omdat mn case+watertank samen ongeveer 0.5m zijn. Ik heb deze pomp uitgetest door deze an te sluiten op een 5m lange pvc buis die 0.5m omhoog gaat, het resultaat vond ik goed genoeg. De 'water straal' kwam er redelijk snel uit, dus ik neem aan dat dit wel goed is. De exacte waterflow moet ik nog bepalen, maar ik zal dit binnenkort ook in deze post zetten.

De Waterblocks
De waterblockz zijn natuurlijk een van de balangrijkste onderdelen in de waterkoeling :P. Daarom heb ik hier vrij veel onderzoek naar gedaan op het internet. Dingen waar ik op heb gelet :
- Koelvermogen
- Koel- 'weerstand' ( te veel bochten in de waterblock )
- Warmte geleiding
Na grondig onderzoek ben ik van plan om de waterblock (koper) van http://www.madshrimps.be/?action=gethowto&howtoID=34 ongeveer na te maken. Ik ben dan wel van plan om 1 invoer, en 1 afvoer te gebruiken. Ook worden er kleine heatsinks op de koelblokken geplaats ( als er plaats voor is ). Een voorbeeld is hier te zien : http://www.multimediapc.nl/images/th...m%20copper.JPG

De Waterslangen
De waterslangen ben ik niet van plan om zelf te maken, maar deze ga ik kopen bij de lokale rubber fabrikant. De slangen die ik zal gaan gebruiken zijn doorzichtige siliconen slangen met een binnendiameter van 10mm (net zoals de koperen buizen van de radiateur). De reden waarom ik siliconen slangen wil gaan gebruiken is omdat deze redelijk buigbaar zijn, maar niet zó buigbaar dat er een 'knik' in de slang kan komen, wat mijn waterflow uiteraard nadelig beïnvloed..

Case-fans
Last, but not least : De case fans. Case-fans zullen natuurlijk ook in de case worden geplaatst, omdat de koperen waterblocks natuurlijk ook enigzins warmte afstaan aan de lucht. Ik ben wel van plan om dan echt stille, maar toch redelijke airflow fans te gebruiken.

Greetz,

MindTrickZ
MindTrickZ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15-12-2007, 17:06   #2 (permalink)
Voordeelverpakking

DeKemp's schermafbeelding

Standaard

Radiator in een watertank is niet aanteraden, omdat je radiator het water op warmt en dat water word steeds warmer en kan moeilijk zijn water kwijt. Gevolg is dat je systeem overvehit raakt.
Oud 15-12-2007, 17:11   #3 (permalink)

Standaard

Ik zie dat je aardig wat van plan bent! Voor de radiator moet je echt wat anders verzinnen. Koop 1 mm of dunnere koper platen en schuif die STRAK over je koperen buizen heen. Polijst ook even je koperen buizen.

Voor de blokjes.... Het is erg moeilijk om sowieso al aan materiaal te komen om deze dingen te maken. Het is namelijk niet zo simpel dat je 2 gaten in een koperblok maakt, als je een professioneel waterblokje ziet, zie je allemaal uitsteekseltjes en dat is redelijk moeilijk te maken.

En je radiator toch zeker buiten je reservoir. Neem Noctua fans om hem te koelen.
Oud 15-12-2007, 17:11   #4 (permalink)

Standaard

bedankt voor de snelle reactie, had ik zelf eigenlijk nog niet zo aan gedacht =p. De radiateur zal dan met lucht worden gekoelt.2 fans lijken mij wel voldoende ( 1 fan blaast erin, en de andere fan blaast eruit). Uiteraard zal ik ook een klein koellichaampje om de radiateur moeten improvisere =p. ik dacht zelf aan :

Citaat:
Voor de blokjes.... Het is erg moeilijk om sowieso al aan materiaal te komen om deze dingen te maken. Het is namelijk niet zo simpel dat je 2 gaten in een koperblok maakt, als je een professioneel waterblokje ziet, zie je allemaal uitsteekseltjes en dat is redelijk moeilijk te maken.
Op school beschik ik over een boormachine met statief, dus zo kan ik wel de koperen blokjes een beetje uithollen door steeds gaatjes naast elkaar te boren. Koper kan ik in de buurt op maat bestellen
MindTrickZ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15-12-2007, 17:53   #5 (permalink)

Standaard

Kan je daar ook blokken bestellen? Zo ja waar is dat? Daar ben ik al een hele tijd naar op zoek.
Reageer
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Custom Front DarkMirrorOnline Casemod Junkies 12 12-05-2006 20:32
custom front? frankee Casemod Junkies 21 25-04-2006 15:47
custom waterkoeling tikkietegek Cooling & OC Junkies 7 1-04-2005 21:39
Custom fingerguard Juggernaught Casemod Junkies 12 9-02-2005 16:24
[W i P] Custom case FonS Casemod Junkies 13 7-05-2003 09:25

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.