| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 (permalink) |
| Geregistreerd: 27 september 2007 Locatie: Alken, België
| Yo iedereen, Ik ben van plan in mijn volgende casemod ofzo op de bodem een tapijt van ledjes te maken maar nu vroeg ik me af of er misschien iets bestaat waarmee ik bijvoorbeeld allemaal figuren en tekst kan laten verschijnen dmv de ledjes op de bodem.Beetje zoals een Display maar dan met Leds. Thx Lethal F ![]() |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Geregistreerd: 30 maart 2007 Locatie: 86.91.132.32
| Jij bedoelt denk ik dot matrixen. Met losse LED's kan het ook maar dat is veel werk. |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Geregistreerd: 29 april 2007 Locatie: Arnhem
| Via je parralele port of seriele, dan zul je zelf wel wat moeten scripten. Er zien hier vast wel mensen die je verder kunnen helpen / ervaring hebben :P Je zou ook eens kunnen rondneuzen op het forum van circuitsonline. |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Geregistreerd: 7 augustus 2006 Locatie: Weert
| Het kan wel. Als je PIC's kunt programmeren Een vriend van me heeft dat ooit gedaan.Allemaal rijen maken van leds. Dan programmeer je de pic zodat ie de juiste leds aanstuurd vanuit je parallele poort. Je hebt ook (hoe heten die dingen ook alweer....) uuhm, van die ic's nodig bij iedere puls een stap opschuiven nodig... Dan werkt het zo: Je zend naar je pic een bepaalde volgorde voor je 1e rij leds. Dan stuur je een puls en direct daarmee schuift alles 1 stap (rij) op. Tegelijkertijd stuur je data naar je pic voor de 1e rij weer te vullen. Dan zend je een puls, dan schuift alles een rij op en stuur je data naar je pic.... Zo kun je eindeloos doorgaan met je matrix. Tot je voeding het niet meer trekt ![]()
__________________ Asus P5PL2 | Intel 940D @ 3,6GHz | 2048MB DDRII | 6800XT Zalman cooled | 540GB total disk | 2x Samsung 940NW |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Administrator Geregistreerd: 13 december 2002 Locatie: Geldermalsen
| Bartjez: jij bedoelt schuifregisters ![]() Voor een dergelijk project kan je waarschijnlijk het best op een elektronica-website gaan zoeken, ik denk dat het iets meer elektronica-kennis vereist dan hier op Casejunkies voorhanden is. Het principe is doodeenvoudig, je maakt een raster van LED's, waarbij je op de X-as alle pluspolen aan elkaar soldeert en op de Y-as alle minpolen. Als je nu een van de X-assen en een van de Y-assen met je spanningsbron verbindt, zal er één led in het raster gaan branden. (degene op de kruising van de betreffende X- en Y-as, hoe toevallig )Het aansturen is lastiger, al zal er met wat zoekwerk wel bestaande software te vinden zijn om zoiets via een parallelle of seriële poort aan te sturen.
__________________ [CiP] Industrial Demolition Carpento's visie op waterkoeling.. Carpento: ik koel mn antieke systeempje wel met boerenlucht Demoniac: amoniakhoudende lucht, voor verbeterde warmteafvoer? Carpento: Betuwse slaapkamer ruftlucht |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Moderator Geregistreerd: 17 december 2003 Locatie: Leek
| Ik zou het persoonlijk doen met een alleen pic om het matrix aan te sturen, als je dan IO te kort hebt kan je nog een I²C IO expander gebruiken (bv. MCP23017). In de software kan je dan gewoon met coördinaten van de pixels gaan werken, die kan je dan via de parallelle poort of seriële poort van de pc binnenkrijgen. Maar dan heb je alleen nog maar de pic kant, dan moet er ook nog software voor de pc geschreven worden. |
| | |