Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Cooling & OC Junkies
Cooling & OC Junkies Cooling & OC is een serieuze bezigheid, deel je ervaring en stel je vragen hierover op dit forum.
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 11-11-2007, 17:31   #1 (permalink)

Standaard Vragen over aansluiting 2 PWM fans

Hallo, ik volg de site van Casejunkies al een tijdje, en heb me sinds kort geregistreerd.
Eind november wil ik een nieuwe computer kopen/zelf in elkaar zetten.
De onderdelen heb ik al bij elkaar gezocht, maar ik had nog een vraag waar ik nergens echt duidelijkheid over kan vinden.

Ik wil een Cooler Master Gemini II met 2x een Arctic fan 12mm PWM erop gebruiken.

Alleen zit er op het moederbord, een ABIT IP35 pro, slechts één PWM aansluiting voor de processor.

Ik heb begrepen dat je meerdere PWM fans op één 4-pins aansluiting kan zetten door ze aan elkaar te linken, maar ik begrijp niet helemaal hoe dat moet.

Mijn vraag is dus:
-Bestaan er speciale kabeltjes voor? (ik zie zat 3-pins naar 2x 3-pins Y aansluitingen en een enkele 4-pins naar 2x 3-pins Y, maar nergens 4-pins naar 2x 4-pins)
-Zo ja waar zijn ze te krijgen? (als het kan een specifieke link naar het product op een webshop)
-Of is er een andere oplossing?

Alvast bedankt.
F_demon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-11-2007, 17:49   #2 (permalink)

frans's schermafbeelding

Standaard

Het kan zijn dat er een verloop kabeltje bij de fans zit, die naar een molex gaat, die zou je kunnen gebruiken, of je pakt een open 3 pins en sluit er een 4 pins op aan http://www.levnepocitace.cz/graphics...3/2921_big.jpg zoals deze,

of je doet 1 fan op de proc aansluiting en de andere op een gwoone fan aansluiting, een 4 pins kan makkelijk op een 3 pins zonder dat er wat mis gaat.

zelf heb ik een 4 pins splitter nog niet voorbij zien komen, zelf zocht ik er ook een.

mischien dat iemand anders hem wel heeft gzien
Oud 11-11-2007, 20:26   #3 (permalink)

Standaard

En is het anders ook mogelijk om de draden van de twee fans samen te laten komen in één 4-pins molex?

Ik bedoel dus dat je ze er uit haalt, en dan samen er weer in doet. Zodat je op die manier twee fans via een contact aansluit. Of is dat 'levensgevaarlijk' of dom :P
Oud 11-11-2007, 20:32   #4 (permalink)

frans's schermafbeelding

Standaard

Inprenciepe kunnen de kabels gewoon samen gevoegt worden, soldeer ze dan wel vast of maak nieuwe conectortjes, let wel op de gele kabel van de fan speed kan je dan niet aansluiten, dit betekent dat de fans op volle toeren draaien.
Het 4 kabeltje moet je trouwens ook niet aansluiten, alleen de ground (zwart meestal) en de + (rood meestal) moet je dus aansluiten op de molex.

Wil je wel toeren control, sluit dan de kabels op een 3 pins fan kabeltje aan op je mobo.
Oud 12-11-2007, 19:19   #5 (permalink)

Bartjez's schermafbeelding

Standaard

Je kunt ook 2 identieke fans pakken, daar de voedingsdraden van aan mekaar knopen op een 4 polige fan-molex en dan van 1 fan de gele rpm draad nemen. Aangezien je fans hetzelfde zijn zou je toerental verschil ook minimaal moeten zijn. Maar als je allebei de gele draden gaat aansluiten krijg je een dubbel toerentalsignaal waar je mobo geen chocolade van kan maken. Dus je kan maar van 1 fan je gele draad aansluiten, en er meerdere parallel op aansluiten!
Oud 12-11-2007, 20:58   #6 (permalink)

Standaard

Oke, bedankt voor jullie hulp.

Ik wil trouwens even mijn verontschuldigingen aanbieden, want na wat meer onderzoek vanmiddag kwam ik erachter dat ik een oplossing zocht voor een probleem, wat er met de door mij gekozen fans helemaal niet is.

De fans die ik wil gebruiken hebben allebei al een aansluiting om ze aan elkaar te verbinden. (zie plaatjes)
(klik!)
(klik!)

Toch erg bedankt voor jullie hulp.
M.v.g. F_demon/Jacco
Oud 13-11-2007, 13:31   #7 (permalink)

Standaard

Op dit forum vinden ze het heel fijn als je de pics naar 500x500 verkleint :P
(><)
/_|_\ <- Biobunny
Biokipje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-11-2007, 18:40   #8 (permalink)

Bartjez's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Biokipje
Op dit forum vinden ze het heel fijn als je de pics naar 500x500 verkleint :P
Jij ook Biokipje, dus WE
Maar evengoed lullig dat je nu pas die connectors vind
Oud 14-11-2007, 16:46   #9 (permalink)

Standaard

@Biokipje: Zo gedaan :P
@Bartjez: Nee dat was gewoon stom
Reageer
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
[n00b vragen] Stel hier alle n00b vragen..... Area 1337 111 Gisteren 19:51
Aansluiting LaZeR Hardware Junkies 2 20-07-2006 10:54
Noob vragen, sorry [Nieuwe vragen] Niek Casemod Junkies 10 16-10-2005 21:27
dremel vragen+ modding project vragen stonestrong Casemod Junkies 36 2-07-2005 12:54
tv aansluiting burak Hardware Junkies 14 7-05-2004 17:50

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.