| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 (permalink) |
| Geregistreerd: 13 mei 2007
| hey iedereen, Ik ben nogal geintresseerd met alles wa met elektronica te maken heeft dus daarmee deze vraag. Ik vroeg mij af of het moeilijk (relatief) om bv 3 ledjes afzonderlijk aan uit te laten gaan. Bv: -eerste led gaat aan --> led gaat terug uit-- tweede led gaat aan --> 2de gaat terug uit --> derde led gaat aan--> gaan alle 3 aan. Een soort van cyclus, moet dit geprogrameerd worden of is er alternatieve makkelijkere methode? DD (sorry als dit soort vragen hier niet mag, maar vond het niet direct ergens anders) |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Administrator Geregistreerd: 13 december 2002 Locatie: Geldermalsen
| Dit kan je doen met twee relatief simpele chipjes: de 4017 (decimale teller) en de 555. (timer) De 555 kan je gebruiken om een puls te genereren, die sluit je aan op de ingang van de 4017 en die zet dan bij elke puls spanning op een ander pootje. (in totaal heeft ie 10 pootjes om mee te tellen)
__________________ [CiP] Industrial Demolition Carpento's visie op waterkoeling.. Carpento: ik koel mn antieke systeempje wel met boerenlucht Demoniac: amoniakhoudende lucht, voor verbeterde warmteafvoer? Carpento: Betuwse slaapkamer ruftlucht |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Administrator Geregistreerd: 13 december 2002 Locatie: Geldermalsen
| Bij chips geldt vaak, zoeken op "<typenummer> datasheet" dan krijg je de gegevens van de chip, wat ie doet, hoe ie van binnen in elkaar zit (voor ons niet zo heel boeiend) en ook voorbeelden om hem aan te sluiten en de formules om bijvoorbeeld uit te rekenen welke weerstandjes je moet gebruiken om die 555 elke seconde te laten pulsen.
__________________ [CiP] Industrial Demolition Carpento's visie op waterkoeling.. Carpento: ik koel mn antieke systeempje wel met boerenlucht Demoniac: amoniakhoudende lucht, voor verbeterde warmteafvoer? Carpento: Betuwse slaapkamer ruftlucht |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Geregistreerd: 13 mei 2007
| Ik vond dit schema van een loop licht maar ik zou het wat willen aanpassen: looplicht:klik - ik zou em op 12 volt willen zetten moet ik dan IC1 gewoon vervangen door een LM 741? - Ik zou een deel ledjes in serie willen zetten , maar dit is wss gewoon de weerstand aanpassen Doet deze ic1 het zelfde als de 555. ? DD |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Geregistreerd: 7 augustus 2006 Locatie: Weert
| Om em op 12V te laten draaien kun je idd een LM714 gebruiken zo te zien. Als je een extra led wilt aansluiten op een uitgang, kun je gewoon parallel een weerstand en een led aansluiten op de uitgang van een transistor.
__________________ Asus P5PL2 | Intel 940D @ 3,6GHz | 2048MB DDRII | 6800XT Zalman cooled | 540GB total disk | 2x Samsung 940NW |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Geregistreerd: 26 september 2007
| Je moet is opzoek gaan naar een HEF4017. HEF4017 werkt namelijk gewoon op 12volt. Heb wel eens zown ding gemaakt en dan de ledjes in een cirkel gemaakt. Zal is zoeken naar filmpje.. edit... http://youtube.com/watch?v=1m4cRY-6VPM |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Moderator Geregistreerd: 17 december 2003 Locatie: Leek
| Als je niet al te veel ervaring hebt met elektronica hebt kan je het beste wat ervaring opdoen met microntrollers. Op http://www.picbasic.nl/ staat een tutorial die erg duidelijk is, als je het daar niet uit kan leren kan je er beter niet aan beginnen. |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Geregistreerd: 11 april 2004
| Voor zo'n schakeling een microcontroller gebruiken zou ik niet aanraden. Niet vanwege het programeerwerk (dat is heel eenvoudig in basic), maar vanwege het bouwen van een programmer. Met 2 logica ic'tjes is het simpel te maken: ![]() Ik heb net dit schema getekend. Aan de linkerkant staat een oscillator. Deze geeft een klokpuls aan pin14 van een 4017. Bij elke klokpuls zal een andere uitgang van de 4017 hoog worden. DOor pin 10 terug te koppelen op de reset (pin 15) begint het IC weer te tellen vanaf het begin (pin 3). Door R1 kleiner te maken zullen de klokpulsen elkaar sneller opvolgen, dus gaat de LED's sneller aan en uit. Ik heb dit schema niet uitgeprobeerd, maar ik verwacht dat het wel direct zal werken. Als je de LED"s heel fel wilt laten branden zul je per LED een transistor moeten gebruiken, zoals hier: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/14 De diodes kun je dan niet weglaten. |
| | |
| | #12 (permalink) | |
| Geregistreerd: 26 september 2007
| ok... MODBREAK Lees de policy voordat je iets post. En dan vooral dit stuk: Citaat:
/MODBREAK | |
| | |