Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Elektronica Junkies
Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 26-08-2007, 18:28   #1 (permalink)

brammie65's schermafbeelding

Standaard Bureaubladachtergond kleur verandert mee met leds

Hallo mensen, zoals sommigen al gezien hebben ben ik bezig met een casemod, waarin 5 afzonderlijke led verlichtingen zitten. Nu wil ik dat als ik bv de groene verlichting aanzet, mijn bureaubladachtergrond automatisch ook groen wordt. Misschien klinkt dit ietwat Mission Impossible 4-achtig, maar het zou toch fantastisch zijn als het zou lukken. Bij voorbaat dank.
Oud 26-08-2007, 18:43   #2 (permalink)

Bartjez's schermafbeelding

Standaard

Dat wordt heel lastig. Je moet allereerst dan eens gaan zoeken of er software bestaat waar je uberhaupt op commando je achtergrond kunt veranderen. Daarna kun je gaan zoeken of er een progje is waarmee je je lpt poort kunt uitlezen en dan weer kunt koppelen aan een knop ofzo...
Oud 26-08-2007, 18:51   #3 (permalink)

Standaard

Hmm, klinkt ingewikkeld, en wat is een lpt poort?
Oud 26-08-2007, 19:15   #4 (permalink)

Carpento's schermafbeelding

Standaard

Niet om lullig te doen maar als je én niet weet wat een LPT-poort is en ook niet op het idee komt om daar even onderzoek naar te doen dan vrees ik dat je plan ook een beetje hoog gegrepen is, tenzij je een kant-en-klare oplossing voorgeschoteld krijgt.

En om kort te gaan: hiervoor is geen kant-en-klare oplossing. Het is maar zeer de vraag of je Windows van buitenaf kunt benaderen om een andere achtergrond(kleur) te kiezen. Zou dat al kunnen dan is dat vrijwel zeker (on)redelijk ingewikkeld. Bovendien moet je dan ook nog eens een koppeling tussen je leds en je Windows maken. Kortom: Mission impossible is wel een vrij realistische inschatting.

Onmógelijk zal het niet zijn, er zijn wel third-party programma's die de windows achtergrond kunnen aanpassen. Ultramon kan het bijvoorbeeld, dus softwarematig is het wel te triggeren.
Zou je je leds bijvoorbeeld via een microcontroller aansturen en er zelf software voor schrijven dan zou het wellicht kunnen.
Oud 26-08-2007, 19:20   #5 (permalink)

Standaard

Idd, een microcontroller aansturen vanaf je pc is niet zo ingewikkeld. Maar om dan tegelijkertijd een setting in bijv. Ultramon om te zetten is wat moeilijker.
Oud 26-08-2007, 19:22   #6 (permalink)

Standaard

Najah, ik doe het dan toch liever niet, al die moeite voor wat je maar bereikt ermee... Maare, ik heb wel nog een andere vraag: Is het mogelijk om in m'n tobo onder elke toets een led te steken, en wanneer deze wordt ingedrukt, de led gaat branden? Bij voorbaat dank.
Oud 26-08-2007, 19:24   #7 (permalink)

Standaard

Dan moet je ten eerste, net zoveel leds kopen als je tobo toetsen heeft, net zoveel microschakelaars als toetsen, heel veel draadjes, soldeer en heel veel tijd. Je moet dan proberen onder elke toets een microschakelaar maken, met daarachter een weerstand en een ledje. Het is niet onmogelijk, maar koop dan een G15 toetsenbord van logitech of een OLED toetsenbord. Dat is sneller, en waarschijnlijk (achteraf) goedkoper...
Oud 26-08-2007, 19:26   #8 (permalink)

Standaard

En dan nog iets, waarom zou je toetsen laten oplichten als je erop drukt? Dan heb je je vinger er toch op??? Ik zou zeggen: bouw een paar ccfl's in je toetsenbord. Dan heb je een bak licht van hier tot tokyo en weer terug.
Oud 26-08-2007, 19:39   #9 (permalink)

Standaard

Zijn ccfl's dan zo klein? Het zou toch gewoon cool zijn moest dat kunnen, of niet soms? Enne, als je begint over 'zoiets kan je toch gewoon kopen' enzo, waarom zou je dan nog modden? Koop dan premodded kasten... Dus daarmee ben ik niet helemaal akkoord...
Oud 26-08-2007, 19:49   #10 (permalink)

SupReme's schermafbeelding

Standaard

Als je een flink tobo neemt, past dat wel hoor
SupReme is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26-08-2007, 19:51   #11 (permalink)

Standaard

Ah dat zal bij mij niet het geval zijn, het is oude Dell meuk. Ik zal het een likkie verf geven en indicator leds vervangen, misschien kan ik opgeschuurde plexi gebruiken om licht van onder mijn tobo te geven?
Oud 26-08-2007, 20:03   #12 (permalink)

Standaard

Over die leds + beeldscherm, das nog niet eens zó onmogelijk...

Áls je het voor elkaar weet te krijgen om met een vbs-scriptje je bureaubladachtergrond te veranderen, wat móet kunnen volgens mij, dan kun je daar een programma in bouwen dat een functie heeft voor elke kleur.

Als je hem dan op geel zet bijvoorbeeld dan maakt hij je achtergrond geel en stuurt hij een signaal naar data1 van je LPT poort, welke weer via een relais een berg gele leds inschakelt.

Als je dan bijvoorbeeld rood kiest laat je hem data1 uitzetten, data2 aanzetten, (waar je rode leds aan hangen) en de achtergrond veranderen in rood.

Op die manier (dus de leds met hetzelfde programma schakelen) lijkt het al mogeljiker.
Oud 26-08-2007, 20:30   #13 (permalink)

GC_Vos's schermafbeelding

Standaard

Er is gewoon software op je bureaubladachtergrond te veranderen om de zoveel tijd. Dit gaat daarentegen niet egt corresponderen met andere software voor de LED's.
GC_Vos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26-08-2007, 20:52   #14 (permalink)
Voordeelverpakking

DeKemp's schermafbeelding

Standaard

Ik ben momenteel zelfs bezig om een controler via de LPT poort te maken. Het basis schema is erg eenvoudig maar die kun je makkelijk uitbreiden.
Oud 26-08-2007, 21:18   #15 (permalink)
Administrator

Demoniac's schermafbeelding

Standaard

Op zich zou je dit met wat basiskennis van programmeren in Visual Basic en wat kennis van microcontrollers moeten kunnen doen. Als de knop ingedrukt wordt, een signaal versturen over de seriële poort, welke kleur er ingesteld moet worden. In VB krijg je dan een interrupt, dat er iets gestuurd is. Dat lees je uit en verwerk je in je programma. Vervolgens roep je een functie van Windows aan, waarmee je de kleur van het bureaublad in kan stellen (die functie is ook wel te vinden)
Omgekeerd kan je ook een softwarematige oplossing maken (dat zou zelfs zonder microcontroller kunnen) waarbij je een kleur in kan stellen in je programmaatje en afhankelijk van die kleur bepaalde verlichting aan en uit schakelen.
Demoniac: amoniakhoudende lucht, voor verbeterde warmteafvoer?
Carpento: Betuwse slaapkamer ruftlucht
Demoniac is offline   Met citaat antwoorden
Reageer
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
[WC] Water Kleur, hoe? 666Robin666 Cooling & OC Junkies 0 19-08-2007 18:22
welke kleur? Foxie Casemod Junkies 5 19-01-2004 11:29
Case (kleur) crizp Casemod Junkies 8 7-10-2003 13:59
Chieftec Kleur Strakke-Wappie Casemod Junkies 5 17-03-2003 18:56

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.