Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Cooling & OC Junkies
Cooling & OC Junkies Cooling & OC is een serieuze bezigheid, deel je ervaring en stel je vragen hierover op dit forum.
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 14-06-2006, 16:27   #1 (permalink)

Standaard Socket 775 koeler

Zoals jullie allemaal hebben gemerkt is het voor de verandering eens warm in Nederland. Helaas heeft ook mijn pc het warm, en dan vooral de P4 3.0 Ghz.

Op zich moet die prima koel te houden zijn, maar ondaks 2 80 mm fans intake, een 120mm fan outtake een voedingsfan outtake (al blaast die nauwelijks mee) en een arctic cooler 6 op de proc presteert hij het nog om onbelast al richting de 70 graden te gaan terwijl de case temperatuur maar iets van 32 graden is.

Dit is hou dan ook belachelijk en in mijn ogen is er een duidelijke verantwoordelijke: de arctic 6 koeler. Ik weet dat hij volgens sommige mensen hier totaal niet slecht is maar ik heb vanaf dag 1 al ruzie met het ding. Bevestigen gaat waardeloos (met van die duw klemmetjes). Hij is er zelfs al een keer half afgekomen, gelukkig zette de pc zichzelf uit.

Wat ik dus zoek is een goede koeler, die deze proc makkelijk op een fatsoenlijke temperatuur kan krijgen, maar ik heb wat moeite met het uitzoeken.

Op het moment is de lawaaiigste fan duidelijk de tijdelijke 120mm fan, deze had ik gewoon nog liggen, maar die wordt binnenkort vervangen door een 18db papst fannetje, de 2 80mm fans zijn maar 12 db, en de voeding is ook onhoorbaar. de 120mm komt nog op een regelaar dus die wordt zelfs nog stiller. Het probleem is dus dat ik een koeler zoek die minder geluid produceerd dan dat.

Maar omdat de koeler die ik nu heb volgens de specificaties ook zo'n geweldige koeler zou zijn durf ik het niet aan om weer geld uit te geven en dan achteraf gezien weer met een prul ding te zitten (deze koeler was ook iets van 25 euro als ik me goed herinner).

Dus ik zoek een koeler die:
1. op een socket 775 kan en met schroeven bevestigd wordt
2. goed koelt
3. maximaal iets van 20-21db geluid geeft, maar liever nog minder.

en natuurlijk het liefst niet al te duur maar na al die ellende met de vorige koeler ben ik best bereidt om wat meer geld neer te leggen en dan tenminste een goede te hebben.

Is er iemand die me een koeler kan aanraden? of is de enige oplossing waterkoeling?
Bliksem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-06-2006, 17:22   #2 (permalink)

Standaard

zal man is goed en heeft een nieuwe lijn koelers

maar mischien moet je ander koelpasta proberen
t1mmy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-06-2006, 18:55   #3 (permalink)

Standaard

Ik heb net nog even de bevestigingen wat harder aangeduwd. Resultaat nog maar 63°. Dus die bevestiging is het grootste probleem.

Ik heb nu 3 koelers waar ik naar kijk:

1. de thermaltake silent tower, die gaat met schroeven en geeft maar 21 db. Kost ook maar 20 euro dus dat is wel netjes, maar de vraag is of hij dan nog wel goed genoeg is.

2. de zalman CNPS9500. Die kwam als beste uit de test bij de amd koeler test van toms hardware guide, en hij gaat met schroeven. gaat ook met schroeven erop en produceert volgens zalman 18-27.5 db kost wel 48 euro

3. de Asetek vapochill micro, maar die gaat weer met van die rare clipjes, dus waag ik het daar maar niet op, jammer, want met een papstfannetje had ik die op 12db kunnen krijgen. kost ook 48 euro plus dan nog een extra fannetje van +/- 15 euro.

Ik denk op dit moment aan de zalman, maar volgens de test produceerd hij tussen de 31 en de 35 db (was wel het laagste in de hele test), maar dta is dus veel meer dan opgegeven. En dat is nou net het grote probleem, op elke website hebben dingen weer een andere waarde, ik weet gewoon niet meer wat ik moet geloven voor elke koeler. en ik wil natuurlijk straks niet met een naar mijn smaak te lawaaiige koeler zitten van 48 euro.
Oud 14-06-2006, 20:56   #4 (permalink)

Demoniac's schermafbeelding

Standaard

Bijna iedereen is positief over de koelers van Arctic Cooling: koelt prima, is stil en bovendien niet al te duur.
Oud 15-06-2006, 14:18   #5 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demoniac
Bijna iedereen is positief over de koelers van Arctic Cooling: koelt prima, is stil en bovendien niet al te duur.
Het grote probleem bij die van mij is dus dat hij niet goed vast wil blijven zitten op mijn moderbord, zal een combinatie tussen te dikke pinnen op de koeler en/pf te kleine gaten op het mobo zijn.

Maar ik vond het geluidsniveau van die arctic wel tegenvallen.

Ik ga maar voor die zalman, dat daar is m'n voeding ook van en die bevalt me prima.

[edit]
Ik heb ondertussen de zalman besteld. ik zal nog even laten weten hoe hij uiteindelijk bevalt.
Oud 17-06-2006, 13:51   #6 (permalink)

Standaard

Vanochtend stond de postbode al aan de deur met mijn pakje van freezing hardware.

Dus een rolletje snoep en een computer verbouwing later, zit ik rustig achter mijn koele pc te werken.

Ik heb de fan vanwege het geluid nu maar op 60% draaien. Hij blijft de grootste herriemaker in de kast, maar ik denk dat ik dat nog een beetje terug zal kunnen schroeven door de fan op minder dan 60% te laten draaien mbv de bijgeleverde fanmate. Helaas heeft deze koeler geen pwm aansluiting, anders had ik hem nog lager kunnen krijgen met mijn mobo.

Maar met de fan dus op 60% en als enige belasting het typen van dit verhaaltje blijft de proc netjes rond de 50° C. Dit is dus zo'n 15° lager als m'n vorige koeler op maximaal vermogen.

[edit]
Dit was een grote vergissing. ik was vergeten dat ik op de achtergrond nog zo'n leuk programma'tje draai dat kankeronderzoek ofzo doet. Die belast m'n CPU dus standaard met 50%.

Als ik m'n CPU niet belast is de proc maar 37°C wat op het moment maar 3°C warmer is dan de kast!!
[/edit]

De bevestiging is duidelijk de grote stap voorwaarts geweest want nu zit hij er gewoon klem op de processor in plaats van half om half.

Maar arctic krijg nog een dubbele herkansing van me. De oude koeler gaat op een ander bordje waar nu nog een boxed koeler op zit. En ik ga een amd duron 800 verwennen met een koelertje die athlon XP's prima koel kan houden.

Ten slot natuurlijk nog een bedankje aan iedereen die geholpen heeft mij in de richting van deze geweldige koeler te duwen
Reageer
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
[Cpu Koeler] socket 478 BraXaetor Casemod Junkies 15 24-02-2004 16:36

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.