Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Cooling & OC Junkies
Cooling & OC Junkies Cooling & OC is een serieuze bezigheid, deel je ervaring en stel je vragen hierover op dit forum.
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 19-05-2006, 16:51   #1 (permalink)

Standaard GPU Fan stiller maken

Hallo,

Ik heb zo'n mooie XFX 6600GT 256MB, PCI-E met zo'n prachtig klein fannetje erop. :P Allemaal leuk en aardig, maar na een paar week begint zo'n ding herrie te maken. :/ (zoemend). Nou heb ik eerder hier een keer gelezen over fans stiller maken met Naaimachine olie, werkt perfect. Maar hoe zit dat met zo'n fan van een videokaart? Hoe krijg je die los? En kun je hem er wel af krijgen? Ik heb namelijk geen zin om het hele heatsink eraf te halen, omdat dan de koelpasta niet perfect meer op zijn plaats ligt.

Duss... is dat ding eraf te halen? En zoja hoe? (en dan bedoel ik alleen de fan, niet de heatsink)
Oud 19-05-2006, 19:45   #2 (permalink)

Masterslave's schermafbeelding

Standaard

Die fans hebben meestal bijna geen heatsink erop. Je kunt ze losmaken door op de achterkant van je VGA de twee pinnetjes samen te drukken. Dan floept hij zo los. Stiller maken kan eigenlijk niet echt met die fans. Als je een beetje geld heb zou ik gaan kijken naar een Zalman VF700CU of VF900.
Oud 19-05-2006, 21:23   #3 (permalink)

Standaard

Ja hea... ik blijf maar fans kopen... en uiteindelijk kom ik erachter dat ik beter vanaf het begin gewoon waterkoeling had kunnen kopen van al die euro's aan fans...

EDIT: maar goed, toch bedankt voor je reactie...

oow ja... wat moet je aan waterkoeling eigenlijk onderhouden? water verversen? en om de hoeveel tijd? en mag zo'n pc met water ook op de kop of schuin staan? IVM verplaatsen? of heb ik dan een vissenkom?
Oud 19-05-2006, 22:57   #4 (permalink)

Standaard

Het water hoef je niet zo vaak te verversen hoor, ik weet niet precies om de hoeveel tijd maar om het jaar ofzo zal genoeg zijn. Maar als je het resevoir, of fill-cap gewoon op een makkelijk plek monteert dat je makkelijk kan legen/vullen zonder veel moeite. En je kan hem makkelijk vervoeren als alles degelijk in elkaar zit, maar na vervoer gewoon effe checken of alles goed zit en dan kan er weinig misgaan.
Oud 20-05-2006, 09:56   #5 (permalink)

Standaard

Iets wat ik je wel kan aanraden zijn de koelers van arctic-cooling. Ik heb zelf 2 NV Silencers 6 op mijn 6600GT's zitten en draai idle op 43/44 graden en stressed op 55/56 waarbij je de fans gewoon totaal niet hoort.

- HyPz
HyPeR-X is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3-06-2006, 11:44   #6 (permalink)

Standaard

Ik heb niet echt zin om een arctic cooler erop te zetten, omdat dat geld kost, en dan zie ik mijn mooie originele videokaart (via de spiegel) niet meer. Want standaard is hij erg strak!

Maar wat mij wel opviel, toen ik met een zaklamp heeeel goed keek, is dat de fan er WEL af wil! Hij zit met micro kleine schroefjes vast aan de HS. Dus, dat ga ik nu even doen.
Oud 4-06-2006, 18:57   #7 (permalink)

Standaard

Ik had de GPU fan losgehaald, kom ik erachter dat er niet eens een gat zit om te olien... :/
Zit ik dus nog steeds met een lawaai ding! :/ Kun je ook zomaar ergens in zo'n fannetje olie druppelen? Zonder kortsluiting en andere zooi?
Oud 11-06-2006, 12:33   #8 (permalink)

Standaard

De Zalman ZM80D-HP met een ZM-OP1 daar zat ik naar te kijken. Is dit een goede keus? Want zo'n standaard gpu koeler krijg je toch nooit stil. En een reden omdat ik geen VF700 neem is omdat als die fan lawaaiig wordt, kan ik hem niet vervangen.
Oud 15-06-2006, 13:46   #9 (permalink)

Standaard

Ik weet niet of dit gaat werken bij je gpu maar je kunt het proberen. Ik heb zelf zon cooler op mn cpu zitten omdatk geen zin had om iets aan te schaffen.

Je neemt een alu plaatje iets groter dan een 120 mm fan en daarop teken je een blowhole af iets kleiner als je heatsink en boor de gaten voor de schroeven erin. Als het nodig is kun je het gat op een andere plek maken. bijv lager of aan de zijkant als het anders niet past. Zaag uit een plank van ong 2.5 cm dik een blokje zo groot als je alu plaatje en maak daar een gat van 11.4 cm in. Schroef 1st het alu plaatje op je heatsink en schroef daar het blok hout weer op en monteer vervolgens de 120 mm fan met daarop een fanguard op een stukje gaas. Ik weet niet of dit werkt, je hebt ook nog je geheugen wat gekoeld moet worden.

Als het geheel te dik is kun je misschien dit proberen.
Je neemt 3 stukjes houten lat . Je lijmt er een plaatje alu tegenaan. Jeschroef een plaatje alu op je heatsink waar je de andere kant van de latjes tegenaan maakt. Je hebt nu een dun kastje op je heatsink zitten die aan de bovenkant open is. Maak nu dwars op dat kastje een alu plaatje met een sleuf erin . Schroef daarop een blokje hout met een gat erin en een 120 mm fan erop. fanguard of roostertje erop en klaar.

Kweet niet of het werkt en het is geheel @ ur own risk mocht je het gaan proberen .

Een brakke pic van mn 120 mm fan + 120 mm naar 80 mm blokje.
Oud 15-06-2006, 16:39   #10 (permalink)

Standaard

.... ziet er ingewikkeld uit, maar volgens mij weet ik wel een beetje wat je bedoeld.
Oud 15-06-2006, 19:38   #11 (permalink)

Standaard

wat voor hout gebruik je dan ?
Oud 17-06-2006, 19:34   #12 (permalink)

Standaard

vurenhout
Reageer
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
PC stiller maken Snobke Cooling & OC Junkies 8 1-08-2006 15:59
hdd stiller maken? GoTMoRe Hardware Junkies 3 20-12-2004 19:01
Harde schijf stiller maken Donut Hardware Junkies 16 28-09-2004 21:08
Mijn computer stiller maken? Mr. van Dooremolen Cooling & OC Junkies 17 12-05-2003 13:56

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.