| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Cooling & OC Junkies Cooling & OC is een serieuze bezigheid, deel je ervaring en stel je vragen hierover op dit forum. |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 (permalink) |
| Geregistreerd: 17 augustus 2005
| Elloow! Binnenkort zal ik met een nieuw project starten (hopelijk niet enkel beginnen zoals me al 2 keer overkomen is...) Nu zal er WC inzitten met een waterchiller die gekoeld wordt met peltiers. Ik weet ook da is absoluut ni de beste oplossing vo ne waterchiller ma het mag niveel kosten en zeker niveel plaats inpakke. Ik heb is de loop van het water uitgetekend. De waterchiller komt onderaan de toekomstige zelfgemaakte case gemonteerd (om in de case zelf toch al wat condensatie te voorkomen). nu zit het koude deel van de waterchiller naar boven gemonteerd en het warme naar onder. Is het niet beter om dit om te draaien? aangezien warmte naar boven gaat... En als ik 4 peltiers monteer op de waterchiller welke temperatuur mag ik dan verwachten onbelast en belast met de volgende peltiers: 4x Maximum operating temp: 125 C Imax = 24 Amps Qmax = 226.1 Watts Vmax = 15.2 Volts Delta Tmax = >67 (C) Size = 50mm X 50mm X 3.10mm of 4x Imax = 8.0 Amps Qmax = 80.0 Watts Vmax = 16.1 Volts Delta Tmax = 71 (C) grootte = 40mm X 40mm X 3.4mm liefst dan nog de onderste, das het gemakkelijkst voor een voedingske te make *edit*: pompen zijn 2 x 1000L/h rads zijn zoals getekend en zijn 27cm op 15cm Merci hé mannen!!!
__________________ soon... H2O-29 http://www.casejunkies.com/forum/ima...s/smilie_8.gif**BLING**http://www.casejunkies.com/forum/ima...s/smilie_8.gif |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Geregistreerd: 19 februari 2006 Locatie: Deventer
| Offtopic: Ik heb totaal geen ervaring met waterkoeling, maar volgens mij is de setup die jij gebruikt (parallel) niet de meest gangbare setup. Het zal zeker niet bevordelijk zijn voor je waterflow en het is in mijn ogen al helemaal niet practisch en een heel gedoe om zoiets in elkaar te zetten. Het beste kun je alles in serie zetten. CPU===>GPU===>HD1===>HD2 |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Geregistreerd: 17 maart 2003 Locatie: Pernis
| Interressant project .... Ik mag dat wel Enfin, het parallel aansluiten van al je waterblokken zal problemen gaan geven. Het water zal nameloijk voor de weg met de minste weerstand kiezen dus niet al je waterblokken zullen even veel water gaan krijgen met alle problemen van dien. Zoals Juize ook al zei, de waterblokken in serie gebruiken zal veel beter zijn. Een andere mogelijkheid is meerdere loops te gaan gebruiken. Bijvoorbeeld één loop voor de CPU en de grafische kaart en een andere loop voor de harde schijven. Elke loop heeft zijn eigen pomp en de beide loops delen het reservoir. Als je gaat peltier koelen dan heb je in wezen geen radiator nodig. Als je peltiers met voldoende vermogen gebruikt dan kunnen die het water wel voldoende koel houden. Succes!
__________________ In de naam van de CTRL, de ALT en de heilige DELETE; Amen |
| | |
| | #4 (permalink) | |
| Geregistreerd: 13 december 2002 Locatie: Geldermalsen
| Citaat:
Overigens heb ik laatst zitten denken of het wellicht ook mogelijk is om een peltier-chiller in een enkele WC-loop te gebruiken.. stel je sluit een radiator aan, dan een waterkoelblok dat bevestigd is aan de warme kant van de peltier, dan nog een radiator en dan een waterblok dat aan de koude kant van de peltier bevestigd is. Het water wordt dan door de eerste radiator afgekoeld tot kamertemperatuur, door de peltier opgewarmd, weer afgekoeld door de tweede radiator (als deze groot genoeg is dan kan de temperatuur weer een heel eind dalen) en vervolgens wordt het water door de koude kant van de peltier afgekoeld tot onder kamertemperatuur. Zou dit gaan werken of zie ik iets belangrijks over het hoofd? Eventueel zou de eerste radiator trouwens ook nog weg kunnen, echter wordt dan de peltier minder afgekoeld en zal deze aan de andere kant dus ook minder koud worden. Bovendien heb je dan wel een hele forse radiator nodig om de warmte van het koelsysteem en de peltier af te voeren..
__________________ [CiP] Industrial Demolition Vroeger, toen je een casemod nog met een zaag maakte en niet met je portemonnee.. | |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Geregistreerd: 17 augustus 2005
| thnx al mannen! de radiator bij de peltier kring is omdat de peltiers niet altijd gaan aanstaan. Omdat ze heeel veel stroom verbruiken.heb nu geen tijd om alles goed te lezen... @ school ![]()
__________________ soon... H2O-29 http://www.casejunkies.com/forum/ima...s/smilie_8.gif**BLING**http://www.casejunkies.com/forum/ima...s/smilie_8.gif |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Geregistreerd: 30 december 2004 Locatie: Randstad
| Kijk is in de gallery naar systeem met de naam Peltier Blues, daarin is dit verhaal al uitgewerkt, dit ding bestond uit 2 koelkringen, 1 koude voor de pc en een warme met radiator voor de koeling van de pelts zelf. Gerealiseerde temperatuur van 2 graad celcius op de koelkop van de cpu, helaas helaas u raad het al condensatie in het systeem. Vervolg hierop word komende maanden uitgewerkt en zal dan mijn 5e prototype worden. Peltier-Blues was versie 4 en inmiddels gedeeltelijk gedemonteerd. Versie 5 zal slimmer opgezet worden om dure voedingproblematiek te omzeilen, simpelweg door de pelts direct met 220 te voeden met alleen gelijkrichting en wat rimpelbestrijding, euhhh nee geen botox :-P Het condens probleem wil ik op een creatieve manier oplossen met gebruikmaking van een duits idee. |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Geregistreerd: 18 augustus 2006
| Koeling met Peltiers op deze manier is eigenlijk puur energieverlies. Je water wordt gekoeld door je radiator, dan wordt het nog eens gekoeld door de Peltier waardoor de temperatuur dus lager komt te liggen. De Peltier onttrekt warmte uit het water en geeft dit door aan zijn andere kant die op zijn beurt gekoeld wordt door een radiator. Komt er dus op neer dat warmte uit loop 1 naar loop 2 gaat. Je zal inderdaad lagere temperaturen krijgen in loop 1, maar hogere in loop 2. Dan komt het ding ter sprake dat temperatuur eigenlijk niet zo van belang is hier, aangezien een fatsoenlijke setup met duurdere componenten (die uiteindelijk nog goedkoper is omdat je geen peltiers moet gaan kopen) uiteindelijk dezelfde koelcapaciteit zal opleveren als een met 4 Peltiers. Hogere temperaturen, maar het zal dezelfde hoeveelheid Watts kunnen koelen. Gezien de afmetingen van je rads veronderstel ik dat het 2*120mm rads zijn. Over het algemeen moet je rekenen dat die zo'n 600 watt kunnen koelen. De 226watt peltiers zijn dus geen mogelijkheid omdat die teveel warmte genereren. De 80 watt peltiers zijn eigenlijk niet echt een optie, aangezien ze nog geeneens een CPU kunnen koelen (TDP van een overklokte CPU is al makkelijk 120Watt). Het gaat hier niet over CPU's, maar ik wou gewoon even duidelijk maken dat ze bitter weinig koelen. Dat je pomp 1000 l/h is maakt geen bal uit. Het is de druk die belangrijk is, en die kan je beoordelen aan hoe hoog het water gepompt kan worden. Mijn advies: neem een _goede_ radiator (Thermochill PA120.3 bijvoorbeeld, das zo'n 1200 watt dat ie aan kan), je zal net zo goed (of beter, want je moet je fans niet op max laten draaien) af zijn met een goedkoper systeem (zowel in aankoop als gebruik, Peltiers verbruiken ook veel stroom enz .Nog even iets anders, voor alle zekerheid wil ik toch nog even melden dat je voor Peltiers een aparte voeding nodig hebt... Voor 1 226Watt pelt + TEC PSU moet je zo'n 150 euro rekenen... Dan krijg je dus een peltkoeling van rond de 1000 euro die nog eens zo'n euro per uur dat ze aan staat kost... En welke temperatuur je mag verwachten? Reken zo'n 5° minder dan wanneer je beide rads op loop 1 zet... Moest je dit doen voor de e-balls, mensen die er wat van kennen zullen alleen maar lachen... Net zoals wanneer je twee rads tegen elkaar monteert om zo beter te kunnen koelen... Rad 1 warmt rad 2 op, dus krijg je in rad 2 dezelfde min temperatuur als in rad 1... |
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Mening over setup | marc89 | Hardware Junkies | 7 | 27-02-2007 20:39 |
| Waterkoeling setup + Enkele vraagjes | Olivier_14 | Cooling & OC Junkies | 2 | 8-08-2006 05:58 |
| Welke WC setup? | brantje | Cooling & OC Junkies | 2 | 5-04-2005 15:38 |
| WC Setup | Boogiman | Cooling & OC Junkies | 8 | 25-04-2004 16:52 |
| [wc-setup vraag] zelf wc-setup samenstellen | Tony Montana | Cooling & OC Junkies | 5 | 3-04-2004 19:40 |