| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Cooling & OC Junkies Cooling & OC is een serieuze bezigheid, deel je ervaring en stel je vragen hierover op dit forum. |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 (permalink) |
| Geregistreerd: 20 april 2006
| Hey, ik ben nieuw met casemodding, maar het lijkt me ontzettend leuk en erg interressant. Nu wil ik rustig aan beginnen, door gewoon een fan in m'n case te plaatsen. Ik heb al een fan in m'n voeding, op m'n cpu en op m'n vga. Maar ik heb 2 blowholes in m'n case zitten, 1 bovenin achter en 1 voorin onder. Nu heb ik ze opgemeten en kom ik op 70x70 mm uit. Ik heb gehoord dat dit niet kan en dat ik gewoon een 80x80 fan moet kopen. Vraag 1: Is dit waar? En als het niet waar is, wat dan? Ik kan nergens 70x70 fans vinden. Vraag 2: Hoe sluit ik een fan aan? Op mijn mobo zitten 3 pinnetjes waarnaast staat: Sys_fan, moet ik soms daar een kabeltje aansluiten? Ikheb ook nog een paar molex stekkers over, die hangen nu los in m'n kast. Vraag 3: Is er kans dat ik iets kapot maak? (Ik ben totaal nieuw op dit gebied dus...) Vraag 4: Is er nog iest waar ik op moet letten, etc. PS: Ik weet echt dat dit best wel 'domme' vragen zijn, maar ik ben totaal nieuw op dit gebied, en je moet toch ergens beginnen. Dus ik hoop op jullie begrip daarvoor. Alvast bedankt! |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Geregistreerd: 25 januari 2003 Locatie: Hillywood
| Het is eigenlijk allemaal best simpel wanneer je bezig bent. Het gat voor een blowhole is altijd kleiner dan de fan afmeting. Dit omdat de fanbehuizing 80x80mm is, en de fan die erin ronddraait heeft een kleinere diameter. Gebruik gewoon 80mm fans dus Sommige fans zijn voorzien van een 4pins molex, welke je direct op een PSU kabel kan aansluiten. Het aansluiten van een fan, gebruik makend van de 3pin connector is ook makkelijk te doen. Bijna altijd krijg je een verloopkabeltje bij je fan (hangt van het merk af). Deze laat een 4pin molexstekker (die aan de PSU hangt) verlopen naar een 3pins male connector. Hierdoor kan je dus een 3pin female connector aan een fan aansluiten en heb je stroom. Op het moederbord vind je vaak ook 3pin male aansluitingen terug. Meestal is er 1 voor je CPU koeler, en anderen voor casefans (system fans). Deze leveren gewoon 12v en daarop kan je fans met een 3pin aansluiting aansluiten. Vraag 3: Is er kans dat ik iets kapot maak? (Ik ben totaal nieuw op dit gebied dus...) Mits je niet meteen zelf aan het solderen gaat (niet nodig) kan je weinig stukmaken. Vraag 4: Is er nog iest waar ik op moet letten, etc. Niet echt. Advies, koop een leuk fannetje, en probeer deze gewoon aan te sluiten ![]()
__________________ Dus... |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Geregistreerd: 14 juni 2003 Locatie: Nijkerk
| Misschien kun je je een beetje laten inspireren door naar Casejunkies Live! te gaan. ![]() Gezellig en je leert meteen veel. ![]() |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Oke! Bedankt, dan ga ik ff Ik dacht, ik krijg never nooit een serieuze reactie op zo'n vraag, maar gelukkig wel BTW: De diameter is niet 70, maar de lengtexbreedte=70x70 Hierop past toch nooit een 80x80 fan? Of meet ik gewoon verkeerd ![]() |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Geregistreerd: 28 november 2004
| Allereerst welkom op CaseJunkies TheT. Domme vragen bestaan niet. Wellicht waren sommige antwoorden met wat zoekwerk wel te vinden, maar ik ga er niet over zeuren :P Om maar eens wat antwoorden te geven, nee, 70 millimeterfans bestaan niet zover ik weet, het is vrijwel zeker dat het gewoon gaat om 80 millimeter fans. Die 80 millimeter is gemeten aan de buitenzijde van het frame, het gat in je kast kan dus rustig iets kleiner zijn. Verder kun je inderdaad op het bewuste stekkertje op je moederbord een fan aansluiten. Er zijn ook verloopstekkertjes in omloop om een fan op een molexstekker aan te sluiten. Verder kun je overwegen om een fancontroller te kopen, dan kun je de snelheid van de fans ook nog regelen, en kun je direct een aantal fans van stroom voorzien. De fancontroller gebruikt dan ook een molex stekker voor stroom. Iets kapot maken kan nauwelijks als je niets forceert. Ga geen draadjes op de houtje-touwtje manier aan elkaar knopen, dan gaat er niet zomaar iets mis. Als je gewoon met de stekkertjes werkt ben je veilig bezig. En waar je op moet letten, sjah, gebruik je gezond verstand, dan is het allemaal niet zo'n kunst ![]() [edit] Whoehaa, ik ben trááág ![]()
__________________ Those were the times... |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Oke, dan ga ik nu naar de pc shop, heb hier een prijslijst liggen: Coolermaster Neon Led Casefan Blue 80x80 9 euro als ze die niet hebben, gewoon een standaard 80x80 Bedankt voor jullie hulp! Ga ik voor het eerst iets in m'n kast aansluiten ![]() Edit: Net geweest, ze hadden geen enkele 80 mm fan meer, komen waarschijnlijk morgen of overmorgen binne, dus dan ga ik morgen nog ff terug Heb wel voor 50 cent tie-rips gekocht ![]() Edit 2: Ook als ik aan de buitenkant meet kom ik niet op 8, hoogstens op 7,5, maarja ik ga morgen of overmorgen gewoon die fan halen, ik merk vanzelf wel of het past ofniet ![]() |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Geregistreerd: 25 januari 2003 Locatie: Hillywood
| Even een kort nieuwsgierig vraagje... Moet je bij jouw case de nieuwe fans in een soort rekje stoppen? Omdat je aangeeft dat de lengte x breedte allebei 70mm is... Welke lengte x breedte bedoel je?
__________________ Dus... |
| | |
| | #8 (permalink) |
| nee er zit gewoon een rond motief met luchtgaatjes, en dan 4 gaten (waar de schroeven in moeten neem ik aan) Ik neem aan dat ik de koeler gewoon moet vastschroeven, en dat hij dan vanzelf op z'n plek blijft. Er zit geen kastje ofzo voor, gewoon een heleboel gaatjes, in de vorm van een cirkel, in de kast zelf BTW: Ik heb inderdaad van schroef tot schroef gemeten en dat was ong 72 mm ja (ik zeg maar 70 voort gemak). Ik hoop echt dat hij past! Maar als ik jullie zo hoor is dat geen probleem. Het is trouwens een heel oude kast hoor (5 jaar) maar het systeem doet het nog 'redelijk' Celeron 2.0 Ghz 512 MB n6600 256 mb 300 Watt voeding (alleen achterop m'n kast staat er een rood knopje op die voeding met 230 erop, maar dat snap ik ook niet )Binnenkort waarschijnlijk nieuwe pc, maar dat is nog ff afwachten ![]() |
| | |
| | #9 (permalink) | |
| Geregistreerd: 2 oktober 2003 Locatie: Haarlem
| Citaat:
.
__________________ [15:12:58] <BG> zelfde met knakworstjes [15:13:06] <BG> OEM-dingen van de supermarkt zijn lekkerder dan retail van unox [15:13:41] <howl0r> incl handleiding en 2 jaar garantie -_- | |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Geregistreerd: 9 februari 2006 Locatie: schiedam
| in je kast zul je molex stekkers tegen komen om de fan mee aan te sluiten. nou kan het zijn dat er op de fan die je nu koopt geen verloop stekkertje naar 3pin zit. dan kun je hem dus niet op je molex aansluiten. Dan moet je nog zo'n soort stekkertje kopen: (niet pcies de zelfde want deze is voor in een bmw) ![]() suc6! |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Oke bedankt! Zullen we ze bij die pc shop wel verkopen, maar het is allemaal weer geweldig vertraagt, fan blijkt pas woensdag binnen te komen, nouja dat hoop ik dan maar Ik kan niet wachten zeg :P En ik heb in m'n moeder bord ook iets met 3 pinnetjes waarbij staat: SYS_FAN, misschien kan ik hem daar wel inprikken ![]() |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Geregistreerd: 5 februari 2006
| yep als je fan een connector heeft met 3 pinnetjes kan ie daar in, je hebt dan ook nog een 3 pin connector op je mobo waarop staat CPU_FAN bij en normaal ook nog een derde en daar staat PWR_FAN bij. de wachttijden bij computershops moet je niet altijd al te letterlijk nemene, er kan altijd wat misgaan met de levering |
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Is deze case een deftelijke case voor te modden ??? | killerboy | Casemod Junkies | 3 | 30-09-2005 20:25 |