Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Elektronica Junkies
Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 3-04-2006, 20:45   #1 (permalink)

Standaard Wat kost me dit aan onderdelen?

Hey Ik heb hier een klein versterkertje voor stereo speakers. Waarbij je bass,treble en volume kan regelen. En dit zou ik graag namaken voor een klein projectje waarbij ik zelf een 5.1 surround sound systeem wil bouwen. Omdat ik A) de prijs van goede surround systemen te duur vind. B) Omdat ik zo van die kleine luidsprekers die dikwijls bij surround systemen zitten nogal belachelijk vind.

Veel info heb ik hier niet over qua vermogen enzo maar ik vind het geluid dat er uit komt wel redelijk. Veel kennis heb ik niet van electronica maar Mokey c Monkey do. Ik weet wel wat van weerstanden,condensators, ledjes, ... maar van mosfet's enzo weet ik niet veel. Iemand een idee wat dit me kost aan onderdelen. Printplaat, componenten,

Het onderdeel wat op de koelplaat is gemonteerd is een BA5406

Als er meer info moet gegeven worden over de condensators kan ik dat ik weet niet of er veel prijsverschil is in verschillende capacitetien
Oud 3-04-2006, 21:17   #2 (permalink)

Standaard

Hmm, lets see .

Die BA5406 word zoiezo het lastigste om te kopen.

*pakt zijn glazen bol erbij*

Aah, hier is ie te koop. Kost dus drie euro.

Vervolgens heb je een schakelaartje voor de power, het is erg afhankelijk watvoor type je neemt, maar reken op een kleine 5 euro voor een simpel schakelaartje.

Die condensator en weerstandmeuk bij elkaar zal misschien 5 tot 10 euro kosten, en dat soort potmetertjes kosten ongeveer 3-4 euro per stuk.

Totaal kost zelfbouw dus rond de 20 euro, je moet nog een printplaatje ervoor kopen (neem gewoon gaatjes-printplaat, singledot, geen rijen.)

Wat echter ook kan is [urlhttp://www.velleman.be/nl/en/product/view/?id=9077]dit velleman kitje[/url] kopen, het versterker-IC dat daar op zit is een TDA1015.

Of je het verschil hoort kan ik niet zeggen, maar een Velleman-kit is wel makkelijker bouwen.
[15:12:58] <BG> zelfde met knakworstjes
[15:13:06] <BG> OEM-dingen van de supermarkt zijn lekkerder dan retail van unox
[15:13:41] <howl0r> incl handleiding en 2 jaar garantie -_-
the widow maker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3-04-2006, 22:22   #3 (permalink)

Standaard

Damn dat slaagt tegen ik hoopt op een max van 10€ ofzo maar dat is altijd met zo elektronica junk als je zo een paar componenten moet hebben betaal je dikwijls veel te veel.
betwijfel of 2.5 W genoeg is
Oud 3-04-2006, 22:29   #4 (permalink)

Standaard

Tsja, daarvoor zijn stage adressen nou voor. Daar kan je dit soort dingen lekker in elkaar prutsen, je verdient er geen drol dus vind men het over het algemeen niet zon ramp is mijn ervaring. Maar zolang je dat niet hebt is electronica idd lastig.
Oud 3-04-2006, 22:32   #5 (permalink)

Standaard

Ik volg autotechniek en op mijn stageplaats kreeg ik nochtans geen auto's.
Ik denk dat deze http://www.velleman.be/nl/en/product/view/?id=360242# meer te vergelijken is met mijn printplaat. Deze kost 20€.
Oud 3-04-2006, 22:43   #6 (permalink)

Standaard

Nee goed, ik maak flitspalen op mijn stageplek, en ik heb ook geen flitspalen meegekregen. Ik weet niet hoe dat in de auto industrie gaat, maar als ik op mijn stage om een 4017 (das een chip van 80 cent ofz vraag, en ik vertel waar het voor is dan hebben ze er geen moeite mee. En zo kan ik daar gewoon tijdens de pauze doorwerken aan eigen projectjes.

Maargoed, ik weet niet of dat overal zo is. Tot nu toe had men er op meerdere stage adressen iig geen problemen mee als ik zelf wat in elkaar zet voor thuisgebruik.
Oud 5-04-2006, 16:27   #7 (permalink)

Standaard

Een 4017 is dat niet zo'n ic om nixie klokken te maken.

en om weer even ontopic te komen, dat koelblokje wordt nog vergeten dat kost ook nog een paar euro.
Fret_Kroket is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5-04-2006, 16:48   #8 (permalink)

Standaard Re: Wat kost me dit aan onderdelen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door performa
luidsprekers die dikwijls bij surround systemen zitten nogal belachelijk vind.

size doesn't matter . Die kleine boxen hebben meer geregeld beter geluid dan grote boxen.
Dylan- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5-04-2006, 20:04   #9 (permalink)

Demoniac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fret_Kroket
Een 4017 is dat niet zo'n ic om nixie klokken te maken.

en om weer even ontopic te komen, dat koelblokje wordt nog vergeten dat kost ook nog een paar euro.
Een 4017 is een decimale teller (10 pootjes die 1 voor 1 'aan' gaan als je een kloksignaal op de ingang van het chipje zet) ik denk dat die ook wel bruikbaar zijn voor nixie-klokken
Oud 7-04-2006, 03:16   #10 (permalink)

Standaard

@Fretkroket: Dat koelblokje is niet meer als een aluminium plaatje. Als het bij de standaard printplaat niet nodig is dan ga ik op de homemade ook geen bigass koeler er op zetten. Desnoods schroef ik het op een afgedankte CPU heatsink ; )

@Dylan: Kleine boxen zijn meestal misschien preciezer En kunne hogere frequentie maken. Maar eenmaal je alles openzet Hoor je u kleine boxen rap kraken. En er zijn ook zeer precieze grote boxen alleen ligt de prijs logischer wijze veel hoger.
Ik ben toch eerder een lage frequentie liefhebber das beter voor u oren.

BTW: Bass moet je niet horen maar voelen.
Oud 8-04-2006, 13:20   #11 (permalink)

Standaard

Kun je dit niet gebruiken?

http://www.circuitsonline.nl/circuits/view/105

dan weet je meteen het schema en het is rond de €10. ook weet je meteen dat het 20Watt is
PinQ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8-04-2006, 15:29   #12 (permalink)

Standaard

http://www.circuitsonline.nl/circuits/view/51
Dan kan ik voor hetzelfde geld deze nemen van 40watt Der heb ik ook meer speling van voeding. Kan ik densoonds met 12v voeden. Maar das een gewone mone versterker dus daar heb ik ook 2 van nodig. Is dus weer 20€. En niets om bass treble volume te regelen. Dus een kopie van degeen waar ik fot's van hebgegeven zou nog altijd het beste zijn. Anyway thnx for the help.
Oud 12-04-2006, 00:51   #13 (permalink)

Standaard

Als je een lagere voedingsspanning gebruikt word ook automatisch het vermogen kleiner .

Denk wel om het volgende; als je een versterker met een hoger vermogen gaat bouwen, moet de voeding ook meer vermogen leveren en word deze ook duurder.
Gizmo is offline   Met citaat antwoorden
Reageer
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
MDF, wat kost het tegenwoordig? Niels van de Poll Casemod Junkies 13 27-10-2007 16:08
Nieuwe onderdelen Snobke Hardware Junkies 8 20-07-2006 12:51
Waarom kost een grote Lian Li 240 euro? PeaceMaker Area 1337 17 7-10-2004 23:13
[VR] PC of onderdelen sOlAr Hardware Junkies 1 20-10-2003 21:51
bergje IDE kabels.. krijgt veel kost een beetje ReseTTim Area 1337 28 2-10-2003 09:52

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.