| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 (permalink) |
| Geregistreerd: 8 augustus 2004 Locatie: Nijkerk
| Ik wil voor mijn waterpomp een schakeling maken zodat de pomp tegelijk met de pc wordt aangezet. Dit is niet zo moeilijk, maar ik wil ook een vertraging hebben, zodat de pomp na het afsluiten van de pc nog even aan blijft staan (minuut of wat). Iemand enig idee hoe dit het beste te maken is? Ik heb dus een 12V of 5V DC lijn die tegelijk met de pc wordt aangestuurd, en ik heb een continue 230VAC voor de pomp.
__________________ ^ ^ ^ ^ ^ En alweer een goed idee van Jamba! |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Geregistreerd: 13 december 2002 Locatie: Geldermalsen
| Om 230V te schakelen heb je een relais nodig, die kan je aansturen met 12 volt. Als de pomp na het uitschakelen nog na moet blijven draaien (waarom wil je dat, als de PC uit is produceert die geen warmte meer dus hij kan nooit warmer worden dan ie op dat moment is) dan moet je denk ik iets met een condensator doen. Die loopt dan leeg als je het systeem uitschakelt en houdt het relais nog een tijdje aan.
__________________ [CiP] Industrial Demolition Vroeger, toen je een casemod nog met een zaag maakte en niet met je portemonnee.. |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Geregistreerd: 5 juni 2004 Locatie: Leeuwarden
| Wrom een condensator .Er zijn relais met een uitschakelingsvertraging. KLIK Het is wel een hele luxe dure jongen. Als we dan even hier kijken op pagina 6 onderaan. Daar kunnen we lezen dat dit relai geschakeld kan worden met 12V AC / DC. Dit klopt toch :P . Cheers.
__________________ Warning , keyboard not found. Press Enter to continue. |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Waarom een condensator? Omdat die niet 50 euro kost ![]() En linken van Conrad werkt al jaren niet.. ![]()
__________________ [CiP] Industrial Demolition Vroeger, toen je een casemod nog met een zaag maakte en niet met je portemonnee.. |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Het schijnt dat als je een dikke condensator gebruikt om een relais vast te houden, dat deze dan heel snel leeggetrokken wordt. Dan zou de pomp nog een paar seconden langer draaien en dat was niet echt mijn bedoeling. Tijdrelais kan wel, maar het is leuker om een schakelingetje te maken. En Demoniac, is het niet zo dat de temp van je processor heel erg omhoog schiet als je ineens geen waterflow hebt? Ik dacht dat dat ook de reden was dat de fan bij sommige voedingen ook wat langer blijft draaien. Als het niet nodig is om je pomp aan te houden, dan is mijn probleem natuurlijk snel opgelost.
| | |
| | #6 (permalink) |
| Wat PO zegt.. om de temperatuur omhoog te krijgen moet je energie in de CPU stoppen en dat gebeurt niet als je PC uit staat.
| | |
| | #8 (permalink) |
| Geregistreerd: 10 februari 2003 Locatie: Eindhoven
| Na koelen kan idd geen kwaad, maar veel helpt het ook niet. Er wordt nagenoeg geen warmte meer geproduceerd als de pc uit staat, echter hebben alle componenten en koellichamen nog wel vlak na het uitschakelen hun normale werktemperatuur en staan dus nog wel warmte af. Daarmee gaat de temperatuur wel omhoog in je kast omdat die niet meer actief afgevoerd wordt. Daarom hebben sommige systemen ook zo'n cool-down functie (zelfde principe bij auto's), echter is die temperatuursverhoging in normale pc's bij je cpu verwaarloosbaar klein. Als je waterkoeling hebt zit er bovendien nog wat water moet lage temperatuur in de slang naar je cpu-blok wat ook weer afkoelt. Ergo, pomp laten na-draaien is niet nodig. Wat betreft die relais-schakeling kan ik je wel deze aanraden als je een kant-en-klare oplossing zoekt. Het blijft denk ik wel goedkoper om een eigen schakelingetje te maken.
__________________ Bedankt voor de verslaving CaseJunkies |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Oke, dan geen nakoelen. En zelf maken is toch altijd leuker en voor de prijs hoef ik het niet te doen, want alle componenten regel ik via mijn werk. Thnx voor het opzoeken anyway.
| | |
| | #10 (permalink) |
| Geregistreerd: 1 april 2005 Locatie: Hengelo
| Ookal is het dus waarschijnlijk niet nodig, het is wel leuk natuurlijk Ik vond nog een linkje met een schema voor in- en uitschakelvertraging. Je zult hem dan nog wel even om moeten bouwen en je hebt de inschakelvertraging niet nodig.
__________________ Volg onze unieke modding contest, de BeP Modding Trophy! |
| | |
|
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| 230 Volt waterpomp in de pc kan dat? | peter-lampje | Cooling & OC Junkies | 12 | 5-09-2007 19:15 |
| De Laing DDC-1 P waterpomp | R@mon | News & Review Junkies | 37 | 2-01-2005 15:10 |
| TV-out aansturing | Boogiman | Software Junkies | 5 | 29-08-2004 14:51 |
| LCD aansturing gaat niet | the widow maker | Software Junkies | 21 | 7-08-2003 22:33 |