Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   CaseJunkies.com > Junkies Stuff > Elektronica Junkies
Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica
Reageer

LinkBack Discussietools
Oud 5-12-2005, 21:49   #1 (permalink)

Standaard Vraag over rpm van de fan (rpm van 60 of 100?)

Hallo

Ik was van het weekend op de lan-party van Regroup
en heb daar een pc (doom) zien staan
Hij had een 120 mm fan op de voorzijde van de case
met rode leds
Maar de fan draaide heel langzaam denk zelf 60 of 100 rpm
je kon de bladen gewoon volgen met de ogen
Maar hoe kan je zo iets maken?
Heb al een Zalman ZM-MFC1 gekocht
maar daar draai hij lang zo langzaam niet
Kan iemand mijn daar aan helpen?

Groetjes Jimmy
Xtreme! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5-12-2005, 22:58   #2 (permalink)

Standaard

Kun je doen door een led te laten knipperen in de juiste frequentie (niet synchroon met de frequentie van de fan, deze moet een klein beetje afwijken).

Vergelijk het met een auto die optrekt op tv, op een bepaald moment zie je de velg bijna stil staan / achteruit draaien.
Dit heeft alles te maken met de framerate. Je hebt bv een framerate van 25 fps en in 1 fps maakt het wiel 3.04 omwentelingen (je ziet dan alleen de verplaatsing van 0.04 omwenteling per frame). Dan zal je op tv zien dat het wiel 1x ronddraaid per seconde (0.04*25=1).

Een fps kun je vergelijken met het knipperen van een led, alleen als de led knippert zie je de stand van de fanbladen. Als deze bijvoorbeeld 50x per seconde knippert, en de fan maakt x.02 omwentelingen, zie je voor je gevoel de fan 1x per seconde ronddraaien, terwijl hij in het echt een 50*x.02 omwentelingen per seconde maakt.

Ik denk dat je het makkelijkste zoiets kan maken door een ledje aan een ne555 timer te hangen, en deze met een potmeter te regelen (ik schets het iets simpeler dan het in werkelijkheid is). Als er nog vragen zijn dan horen we het wel.
AMD 2800+, ASUS A7NX8-E Deluxe, zalman cnps6000-cu, Kingston 512 pc3200, 120 GB Sata Maxtor, NEC DVD-Writer, Radeon 9800se (gesoftmod naar 8 pipelines ), logitech internet navigator se, chieftec matrix
Pietjuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6-12-2005, 00:21   #3 (permalink)

Carpento's schermafbeelding

Standaard

Ik denk idd dat Pietjuh gelijk heeft. Die fans zullen ongetwijfeld harder gedraaid hebben dan 60 RPM, want zo traag kan een 120 mm fan niet eens draaien. Wat je gezien hebt is een stukje elektronica wat gebruik maakt van wat natuurwetten en een portie optisch bedrog.

Ik meen dat Thadeez het ooit in zijn koffermod ook toegepast had, mss kun je het hem vragen. Het is in ieder geval iets wat met wat elektronica geregeld wordt dus stook je soldeerbout maar vast warm

Verder natuurlijk nog welkom op CaseJunkies
Oud 6-12-2005, 00:48   #4 (permalink)

Thadeez's schermafbeelding

Standaard

De zogenaamde Fan-Aliaser heb ik inderdaad eens op de kop getikt. Ik heb er nog 2 liggen van 80mm maar die doe ik echt niet weg

Lampje heeft deze in RGB uitvoering ook eens gemaakt. Ik denk dat, als je er zelf een wil maken, je bij Lampje kan vragen voor wat advies. Misschien kan hij er tegen betaling wel een voor je maken
Oud 6-12-2005, 16:25   #5 (permalink)

Standaard

Ik ben in electronica heel slecht dus kan het niet zelf maken maar ik zag dit
http://www.casejunkies.com/index.php...001&hl_id=1994

Kan ik hier ook mijn Zalman ZM-MFC1 voor gebruiken
Dat ik her de snelheid me kan bepalen?
Anders koop ik die fan namelijk

Alvast bedankt voor de reactie's
Oud 6-12-2005, 19:28   #6 (permalink)

Standaard

Heb de datasheet net even bekeken voor de ne555 timer, dat moet ook makkelijk lukken.
AMD 2800+, ASUS A7NX8-E Deluxe, zalman cnps6000-cu, Kingston 512 pc3200, 120 GB Sata Maxtor, NEC DVD-Writer, Radeon 9800se (gesoftmod naar 8 pipelines ), logitech internet navigator se, chieftec matrix
Oud 6-12-2005, 22:14   #7 (permalink)

Standaard

Kan ik hem dan gewoon aan die 3 pins stekker hangen?
Of moet ik dan weer iets aan elkaar verbinden?
Oud 10-12-2005, 18:24   #8 (permalink)

Standaard

Dan zul je wel nog een beetje moeten knutselen ja (lees: beetje veel). De makkelijkste oplossing is natuurlijk die kant en klare fan kopen.
Oud 12-12-2005, 09:06   #9 (permalink)

unstable's schermafbeelding

Standaard

Als jij het zag draaien op 100 of 60 rpm... nou dan is dat cker langzaam. maar schijn bedriegt. Kijk maar bijf naar de blades van een heli die lijken soms ook lang zaam te raaien.

Of jah dit kan ook. Als er iets nog voor of 8ter de fan stond dan kan het ook schijn zijn. Dat zie ik wel eens als een auto langs een brug rijd met steun pilaren gaaan de wielen opeens naar 8teren draaien. Tis allemaal schijn
unstable is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12-12-2005, 12:57   #10 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door unstable
Als jij het zag draaien op 100 of 60 rpm... nou dan is dat cker langzaam. maar schijn bedriegt. Kijk maar bijf naar de blades van een heli die lijken soms ook lang zaam te raaien.

Of jah dit kan ook. Als er iets nog voor of 8ter de fan stond dan kan het ook schijn zijn. Dat zie ik wel eens als een auto langs een brug rijd met steun pilaren gaaan de wielen opeens naar 8teren draaien. Tis allemaal schijn
Spuit 11...
Oud 18-12-2005, 00:55   #11 (permalink)

Standaard

Stroboscopisch effect (zelf uitgevonden) heb ik bij auto's ook al gebruikt om ontsteking af te stellen bv. Je zet een krijt streepje op de krukas poelie(pulley) en dan wordt met een stroboscoop(snel flikkerend licht) der op geschenen en dan zie je dat wit streepje stilsstaan. Stroomverdeler verdraaien naar de juiste richting en zo kan je jouw krijtstreepje gelijk zetten met die van de constructeur en dan staat de ontsteking juist. Da is natuurlijk veel te onnauwkeurig voor nieuwe auto's daar gaat het zelf ni omda da allemaal in een chip zit die tijdstippen.

Op fuiven enzo heb je dit ookregelmatig dat je handen in schokken bewegen.

anyway als je vind hoe je dit maakt mag je het hier altijd plaatsen ik zal even met je mee zoeken

http://www.casemod-freax.de/index.php?page=strobo

hier vind je een mooie review ervan. kijk vooral naar de video
performa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-12-2005, 19:41   #12 (permalink)

brinkdinges's schermafbeelding

Standaard

Kijk, naar deze info was ik op zoek Ik wilde al een tijdje zoiets maken.
Discussietools
Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
CM fan vraag dazzler Elektronica Junkies 15 30-08-2007 21:40
fan vraag sytox Cooling & OC Junkies 9 6-04-2007 19:02
Vraag over RAM! Interfico Hardware Junkies 8 10-01-2006 11:57
LCD vraag sandro Elektronica Junkies 6 6-02-2005 02:48
CPU AMD vraag Diem Hardware Junkies 10 26-03-2004 19:25

Copyright 2002 - 2008 Casejunkies.com
Sites: Techzine | Feebs | CaseJunkies | Bodynet | Dolphin-IS.