| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| |||||||
| Elektronica Junkies Deel hier je ervaring en stel je vragen over elektronica |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 (permalink) |
| Geregistreerd: 1 januari 2003 Locatie: Rotterdam
| Zo... iemand moet toch beginnen met vragen te stellen? ![]() Ik ben bezig met een (elektronica) baybus voor mn aankomende casemod. Nu zit ik nog met een vraagje voordat ik hier vertrouwd componenten voor kan gaan bestellen. Een beetje n00b maargoed :P Als je vanuit een logische ic (4001 ofz een bc547 wilt aansturen, ben je dan verplicht een voorschakelweerstand te gebruiken voor de basis (1K of 10K ofz of mag/kan je die ook weglaten? De transistor hoeft alleen te 'schakelen' en niet te regelen. Dat scheelt namelijk een aanzienlijk aantal weerstanden. Ik heb de databladen allemaal bekeken en je hebt natuurlijk een beperkte stroom die zo'n ic kan leveren, maar zo'n transistor trekt toch (haast) geen stroom?En tussen de uitgang van een niet logisch ic (74HCT23 en de ingang van een logische ic is waarschijnlijk wel een weerstand vereist om de stroom te beperken of niet soms?Misschien niet de meest moelijke vragen maar leuk om mee te beginnen toch?
__________________ ... |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Geregistreerd: 1 januari 2003
| Dan zal ik het eerste antwoord maar geven. Het hangt ervan af waar je de belasting van de tor plaatst. Zit ie in de emitterleiding dan kun je een basisweerstand weglaten, zit ie in de collectorleiding, dan moet je een weerstand gebruiken. Als de belasting in de collectorleiding zit en de emitter direct aan massa, en je zou niet een basisweerstand gebruiken, dan ligt de uitgang van je IC via die basis-emitterdiode ook aan massa. Over een belasting in de emitterleiding valt een spanning die het geleiden van de basis-emitterdiode tegenwerkt, een tegenkoppeling dus. Tussen de in-en uitgangen van logische IC's hoeft juist niet een weerstand omdat de ingangen hoogohmig zijn. |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Aah okee, nou ik had de belasting dus in de collector leiding gedaan omdat ik dat 'overal' zag (in iedeer geval bij een npn tor waarbij je dus ook altijd een voorschakelweerstand zag), maar diezelfde belasting kan ik dus ook in de emitterleiding plaatsen zodat de collector direct aan de plus zit zoals ik hier op een voorbeeld heb gevonden? ![]() (De ground zit uiteraard rechtsonderaan )Alleen is de BC847 hier een smd npn tor. Hierbij worden de ic's (logisch en niet logisch) wel gevoed door 5v ik weet niet of dat iets uit zou moeten maken? Maar het komt er dus op neer dat ik net zoiets als in het schema kan maken zonder problemen? En dat tussen de logische ic's geen weerstanden hoeven is mij bekend (tnx anyway), maar het ging er juist om dat niet logische ic's ook zonder weerstand kunnen worden verbonden maar aangezien de ingangen van logische ic's dus hoogohmig zijn kan dit dus gewoon ![]()
__________________ ... |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Geregistreerd: 1 januari 2003 Locatie: Harlingen, NW-Friesland
| Het voordeel van de belasting in de colectorleiding is, dat je de volledige voedingsspanning ter beschikking hebt. Als je de belasting in de emitterleiding zet, valt er slechts de basisspanning minus 0,7V van de basis-emitterdiode over. In jouw geval valt er dus slechts 4,3V over het relais, en dat is niet genoeg om hem te doen aanspreken. Dus, relais in de collectorleiding en basisweerstandjes gebruiken. |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Ik wist dat er een addertje onder het gras zat ![]() Uhm.. nou is het zo dat het relais met 12V moet worden aangestuurd en dat het ic'tje dus ~4,95V aan de uitgang zet. Dan is het toch wel zo dat er 12V (of evt. 11,3V) op het relais komt te staan, of niet? (Zie schema).
__________________ ... |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Okee en als ik em dan collectief doe met een voorschakelweerstand nog steeds (dan valt er zeker 5V over)? Hoe krijg ik anders die 12V erop, want de ic's (niet logische) werken alleen op 5V helaas en relais voor 5V zijn niet verkrijgbaar in het type wat ik nodig heb (Tnx tot zover )
__________________ ... |
| | |
|
| « -
|
Welkom » |
| Discussietools | |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Heb nieuwe videokaart nodig ^^ en heb advies nodig... | Valkyrie | Hardware Junkies | 2 | 1-10-2006 14:10 |
| Wat hulp nodig | ShanXi | Cooling & OC Junkies | 14 | 28-05-2006 17:57 |
| progje nodig | Dubock | Software Junkies | 3 | 3-08-2004 18:16 |
| overclocking... help nodig | Bish | Cooling & OC Junkies | 12 | 7-02-2004 16:20 |
| crack nodig | ThaBram | Software Junkies | 3 | 29-06-2003 22:10 |