Los bericht bekijken
Oud 30-03-2004, 10:03   #15 (permalink)
Demoniac

Demoniac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strakke-Wappie
Laten we ervan uit gaan dat je 2 lege schijven hebt. (120 Gig voor windows en 80 Gig voor 'Mijn Documenten')

Dan sluit je dus gewoon beide schijfjes aan, in de gewenste master/slave setup.
Duw een Windows 98 cd in de cd-rom drive en ga naar e:\win98 (aangenomen dat drive E je cd-rom speler is) en format je drives. (Eventueel hele partitie verwijderen met FDISK)

Als er al NTFS partities op je schijven staan die je wilt formateren in DOS zul je eerst de partities in FDISK moeten verwijderen.

Je hebt nu gewone FAT32 partities waarop je Windows kan installeren. Tijdens de installatie kun je kiezen om te converteren naar NTFS. Je 80 Gig schijfje kun je later in Windows of DOS formateren. Als je in DOS formatteert is het wel zo handig om later in Windows te converteren naar NTFS.

Ik hoop dat je hiermee gered bent, want ik begon door de bomen het bos langzaam niet meer te zien.
Converteren is een 'vieze' oplossing.. FAT32 is namelijk gemaakt in de tijd dat de grootste schijf 6 GB was :P terwijl we nu al op 300 GB zitten. FAT32 kan maximaal 120 GB aan geloof ik, maar omdat het aantal clusters wat geadresseerd kan worden beperkt is, krijg je 'enorme' clusters wat het schijfgebruik negatief beïnvloedt, vooral als je veel kleine bestanden gebruikt. Als je eerst FAT32 formatteert en later converteert naar NTFS blijf je zitten met die grote clusters, wat niet het geval is als je meteen met NTFS formatteert.
Partitioneren en formatteren met de Windows XP-CD is trouwens ook veel makkelijker dan met DOS, maar dat terzijde