wat ik bedoelde met dat "vergis je niet":
Vaak staat op het doosje van de fan hoeveel geluid de fan produceerd bij een bepaald toerental. Als je dus een fan van 80x80 koopt, en er staat op: 32bD bij 5500rpm, dan maakt hij die herrie pas bij 5500rpm. Als je dus een fancontroller hebt o.i.d dan kun je dat geluid lekkerdempen. Kijk dus niet al te snel op het doosje en laat je ook niet snel afschrikken door de bD waarde. het kan andersom ook, als er op staat dat een fan 15bD maakt, bij 2000rpm, en je laat de fan op 3000rpm draaien (ervanuitgaande dat dat mogelijk is) dan zal de fan meer herrie maken. Staar je dus niet blind op het aantal dB. Probeer het zelf eens
Als ik een fan koop, neem ik een metaalplaatje mee waar een fan in past, een soort doosje zeg maar. In de winkel vraag ik dan vriendelijk of ik de fan mag testen, en jawel, ze kennen me er ondertussen, ik krijg een kast met fan controller, en ik plaats de fan in het doosje. Vervolgens regel ik de fan om te kijken of de fan werkt zoals ik wil. En ik luister goed naar het lawaai. Ben ik tevreden dan neem ik de fan mee