Discussie: Aluminium frezen
Los bericht bekijken
Oud 9-03-2003, 00:48   #20 (permalink)
FiXeL

Standaard

ik werk als CNC frezer, en mijn case heeft ook al eens onder de CNC gelegen
een aluminium kast moet geen enkel probleem zijn, maar plaatwerk is lastig te frezen omdat het gaat trillen. ik had bij mijn paneel er eerst een plaat kunstof van 20mm onder gelijmd (afvalstukje van mn werk) zodat het minder zou gaan trillen. verder had ik het met alu strippen geklemd en stukjes rubber ertussen. goed opspannen is belangrijk, want ik neem aan dat ze daar bij dat bedrijf gebruik maken van hardmetaalfrezen, en die kunnen niet zo goed tegen trillingen!
en ja, er zal een hoekradius aanwezig zijn, maar in principe kan je dat zo ff met een vijltje bijwerken, en frezen met een klein freesje is ook een pré. ik zou iig niet een freesje kleiner dan 2mm gebruiken, want die kleine freesjes zijn erg teer en breken zomaar als de plaat gaat trillen. (mijn paneel was van staal, en dan komt het nog nauwkeuriger)
hier een voorbeeld van een CNC gefreesd paneel (de mijne dus )

CNC is zeker niet goedkoop, maar als je een dealtje kan sluiten (kratje bier oid) zou ik het zeker doen. je zal het nooit zo strak uit de hand kunnen doen. zul je de volle prijs moeten betalen, zou ik zeker ook ff naar laser- of waterstraalsnijden kijken. (minder afwerken enz
exacte nauwkeurigheid is (afhankelijk van de machineparameters en de cad-data) 0.01-0.005 mm.

T-Mug schreef:
Waarschijnlijk maakt die frees gebruikt van zogenaamde AutoCad bestanden. Kunnen ze die niet lezen, kan je hem waarschijnlijk met autocat wel zo exporteren.

ja, je kan met autocad, of unigraphics, of mastercam e.v.a. een tekening maken en deze door een postprocessor halen die de data converteerd naar de taal die de machine gebruikt.

naja, ik hoop dat ik wat heb kunnen helpen
FiXeL is offline   Met citaat antwoorden