Los bericht bekijken
Oud 7-01-2004, 18:12   #1 (permalink)
GBCHEATER

Standaard computer spreekbeurt

hey,
ik moet een spreekbeurt houden over de computer, nou heb ik er een in elkaar geflanst, maar ik weet niet of dat re iets fout is, of dat re wat aan vereterd moet worden, willen jullie mij helpen??

dit is hem:

Een van de massa media van tegenwoordig is de computer.
Ik ga de komende paar minuten wat vertellen over de computer, zoals de geschiedenis, waar de basis computer tegenwoordig uit bestaat, de tegenwoordige gebruik, en casemodding, en wat ik zelf er mee doe.

Als ik nu vraag hier in de klas, hoeveel mensen hier een computer thuis hebben, dan zal bijna iedereen, mischien wel iedereen, zijn of haar hand op steken.
De computer thuis word tegenwoordig, voor het grootste deel gebruikt voor tekstverwerking, muziek luisteren of maken, en voor spelletjes, die tegenwoordig veel rekenkracht vragen.
Maar voordat wij dat thuis konden doen wat we tegenwoordig konden, is er een lange geschiedenis aan vooraf gegaan.

De werking van een computer

Ik wil zo kort mogelijk de werking van een computer uitleggen, voordat ik verder ga.
Een computer rekent met het binaire stelsel, dat wil zeggen met de 0 en de 1, dus de schakelaar staat aan of uit, maar het is geen schakelaar maar een transistor. De 1 en de 0 staan allebei staan voor één bit.
Hiermee kan je hele programma’s maken.

De geschiedenis.

In het engels is rekenen to compute, vandaar de naam computer, als we dit meerekenen, loopt de geschiedenis ver voor onze tijd terug, dan waren de eerste computers de telramen uit het midden oosten en china, zon 3000vchr.

De eerste digitale computer werd vlak voor de tweede wereldoorlog gebouwd, de HARVARD MARK 1, deze rekenmachine, wat het in feite was enorm, maar liefst 15 meter lang, en 2.5 met er hoog en breed, dit apparaat kon 72 woorden opslaan, en 3 optellingen maken per seconden, dit is dus niks tegenover de spellen van tegenwoordig.
Jammer genoeg waren dit mechanische componenten, dus kan dit helaas niet mee gerekend worden tot de echte computers.
Wel leuk om te weten is dat de eerste bug in de computergeschiedenis een geplette mot was tussen 2 panelen.

De eerste echte computer was de ENIAC, wat staat voor Electronic Numerical Integrator and Calculator.
Deze computer nam een hele kamer in beslag, maar was duizend keer zo snel als zijn voorganger.
De ENIAC bevatte 18 000 radiolampen, en woog 30 ton.

Een enorme sprong in de computer geschiedenis is de ontwikkeling van de transistor in 1947, een transistor heeft 2 functies, als schakelaar , en versterker, mede hierdoor werd het mogelijk om de computers nu sneller, goedkoper en vooral kleiner te produceren.

In 1976, werden de computers pas echt betaalbaar, toen kwam de apple 1 op de markt, die kon je kopen voor slechts 666 US dollar.

In 1987 komt intel met de 88microprcessor, deze chip kwam in de eerste IBM computer, en INTEL werd gelijk ’s werelds grootste chipfabrikant.

Sinds toen is de geschiedenis echt razend snel gegaan, want nu zijn we inmiddels bij de pentium IIII 3.2 ghrtz

Samen met de ontwikkeling van de computer werden er ook besturings systemen ontwikkeld, het eerste was het over bekende DOS, wat gemaakt werd door MICROSOFT, en werd verkocht als Q-DOS, wat staat voor Quick and dirty operating system.
Toen kwamen er veel verschillende besturingssystemen, ik noem er een paar: windows 3.1, 95, 98, milenium edition, 2000, NT, en windows XP.
Nu is Microsoft bezig met windows LONGHORN, waarvan ik nog een beta versie als iemand die wil hebben.
Maar dat moet je maar bestellen na de les.

De inhoud van de computers van tegenwoordig.

De computer van tegenwoordig bestaan in principe uit een moederboard, een processor, een videokaart, geheugen, anders start hij niet eens op, en natuurlijk een harde schijf.
Deze dient om gegevens op te slaan.
Maar dit is waarschijnlijk nog niet alles, wat er thuis in jullie computer zit.
Vaak zitten er ook nog een cd-rom drive, een geluidskaart, en natuurlijk de overbekende diskette drive, hoewel deze steeds vaker niet meer in nieuwe computers zitten.

Nu zal ik even de onderdelen even kort bespreken.

Moederboard: dit is het grootste onderdeel uit de computer waar alles aan vast wordt gemaakt, waaronder de processor, geheugen en alle uitbreidingsbussen.
Alles wat aan het moederboard vastzit word onboard genoemd, bij sommige moederboarden zit eigenlijk alles onboard, en bij sommige moet je alles zelf in steken, en die hebben dan ook vaak de meeste uitbreiding bussen.

Processor: Het brein van het hele gebeuren, dit onderdeel rekent alles uit, en voert zo met commando’s aan de rest van het systeem een opdracht uit. Hoe sneller de processor hoe sneller het hele systeem is, maar over het algemeen telt ook hoe sneller hoe duurder.
Je zou denken dat tegenwoordig de processors geproduceerd worden op een bepaalde snelheid, maar dit is niet waar, een processor word geproduceerd door een fabrikant, en wordt daar getest wat de snelheid is van een processor.
Een processor word gemaakt uit kristallen zuiver silicium, de processor is als het ware een microchip, maar is eigenlijk het belangrijkste deel van de computer, hoewel het een niet zonder het andere kan.
Ik noem enkele namen van de fabrikanten van processoren: Intel, die het grootste aandeel heeft in de processor markt 2 daarvan zijn pentium en celeron, daarna komt amd, een stuk minder bekend is de apple, die maakt de PowerPc, bijv de G5.
Ook zijn er van intel speciale laptop processors, de INTEL CENTRINO.

Geheugen: hiermee, kan de computer dingen onthouden, zodat hij niet alles weer opnieuw uit moet rekenen, hoe meer geheugen je hebt hoe sneller sommige dingen uitgevoerd kunnen worden.

Harde schijf: hier op worden alle gegevens op geslagen, zoals het besturingssysteem, en alle documenten en de spellen, hier geld voor hoe groter de capaciteit van de schijf hoe meer er op kan worden opgeslagen, maar dat is waarschijnlijk logisch.
Naast de harde schijf zijn er ook verwijderbare media, zoals de overbekende cd-rom, dvd-rom, en diskette, hiernaast zijn er ook de minder bekende zip- diskettes en usb sticks.

Geluidskaart: dit is de geluidskaart die bijvoorbeeld mp3’tjes in geluid omzet met behulp van boxen, want anders hoor je niks, maar ook de rest van het geluid, bijvoorbeeld bij spelletjes en cd’s.

De drives: om de verwijderbare media aaf te kunnen spelen heb je drives nodig, bijvoorbeeld de diskette drive, en cd/dvd-rom drive, de naam zegt het al, je kan er diskettes, cd’s en dvd’s mee afspelen.
Je kan met de diskette drive ook de media beschrijven, dus de bestanden er op slaan, om cds/dvds te beschrijven heb je branders nodig.

Naast de computer zelf is er natuurlijk ook rand apparatuur, zoals toetsenborden, muizen, en printers, en scanners, en de boxen voor het geluid.
Maar deze ga ik niet bespreken, want deze lijken me wel logisch.

Internet

Misschien wel het grootste massamedia wat er bestaat is internet, maar internet is niet zomaar ontstaan.
Ook hier zit dus een geschiedenis achter.

Net zoals de computer is internet uitgevonden voor de oorlog, het leger maakte toen ook gebruik van computers, maar omdat een computer centrum te kwetsbaar was voor aanvallen, wilde de Amerikaanse legertop een soort netwerk, dit werd de voorloper van ons internet, het ARPAnet, het Advanced Research Project Ageny.
Dit WAN, wide area network, wat in tegenstelling tot een LAN een veel groter gebied bestrijkt, werkte met het internet protocol, het IP, waardoor de data werd verstuurd.

Later probeerde US defence netwerk te koppelen aan satellieten, toen probeerde NSF het Arpa net te gebruiken, maar dat kon niet, dus ontwikkelde NSF een eigen soort netwerk, op de ip technologie van arpanet.
Hiermee was internet geboren.

Later wilden universiteiten ook gebruik maken van internet, en sloten zich aan op het net, maar het nsf netwerk had niet genoeg capaciteit, het net had toen 213 hosts.

Tegenwoordig is dat natuurlijk een paar duizend keer meer geworden, Het internet wereld en revolutionair massamedium.
En loopt het internet nu ook via telefoons, het bekende WAP.

Het internet heeft tegenwoordig zon 410 miljoen gebruikers, maar dat is natuurlijk niet gek als je bedenkt wat je allemaal kan op het internet, behalve het goedkope en snelle emaillen kan je ook spelletjes spelen, chatten via internet, zoals met icq en msn, en nog tientallen programma’s, je kan programma’s downloaden via internet, en je kan ontiegelijk veel informatie vinden op internet, en je kan zelfs je liefde van je leven ontmoeten aan de andere kant van de wereld, wat ongetwijfeld veel gebeurt.
Je hoeft tegenwoordig ook niet eens meer op het vliegtuig te stappen, om met je zakenpartner een vergadering te houden, nee je houd gewoon een internet vergadering, met beeld en geluid.

Casemodding.

Een klein gedeelte van de computer gebruikers doen aan casemodding, veel van de mensen thuis zullen waarschijnlijk niet eens weten wat het is, laat staan dat ze er aan mee doen.
Casemodding is in eigenlijk niks anders dan je computer mooi, en exclusief maken, dus die saaie grijze kast omtoveren tot iets moois.
Dit kan je doen door middel van verven, ramen in de zijkant maken, lichten er in zetten, ventilatoren, waterkoeling, hoewel dit niet alleen voor de sier is, maar ook de processor koelt, is dit zeer mooi, als je het goed aanlegt.

Wat ook onder casemodding valt is het overclocken van een processor, dit is als het ware een processor kopen voor een bepaald bedrag, maar hem net zo hoog laten lopen als een nieuwere en duurdere processor.
Dit is mogelijk omdat een fabrikant een processor aflevert op een snelheid dat hij zeker aankan, daardoor zit ruimte tussen de afgeleverde snelheid en de snelheid dat hij aankan, en daar maak je gebruik van door hem te overclocken, maar dit heeft ook nadelige gevolgen, want als je hem te ver overclockt, dan kan de processor doorbranden, en hij produceert heel veel hitte, maar daar heb je waterkoeling voor.

Doordat er maar een klein groepje hier aan doet, ligt aan de bekendheid en omdat het eigenlijk best duur is.
Want sommige computerkasten, wat ik voor het gemak maar een case noem, kunnen soms tot voor in de paar duizend euro verfraaid worden, maar dan ga je vind ik persoonlijk wel heel ver.
Tegenwoordig zijn er ook voorgefabriceerde cases te koop, maar die zijn natuurlijk lang niet zo mooi als de eigen gemaakte, maar dit is heel persoonlijk natuurlijk…

Wat ik zelf doe:

Ik heb thuis natuurlijk ook een computer (nouja 5, maar die zijn niet allemaal van mij)
Ik ben deel van dat kleine groepje casemodders, dus ik verbouw grijze kasten tot wat ik leuk vind, maar ik ga niet zo ver dat ik een paar duizend euro uitgeef.
Ook bouw ik websites, wat ik ook al voor een bedrijf heb gemaakt, en natuurlijk privé, maar die is tijdelijk
off-line, omdat ik hem aan het restylen ben.
Ook bouw ik zelf computers, ik heb er een voor mij zelf gemaakt, die ik voor een groot deel gratis heb gekregen, nouja de onderdelen dan…
GBCHEATER is offline   Met citaat antwoorden