ik quote mezelf ff in een verhaaltje dat ik laatst ergens in een topic had gehouden:
het overclocken zelf:
het overclocken kan je bij AMD op 2 manieren doen: door de multiplier te verhogen (MP) en door de frontside-bus te verhogen (FSB)
de FSB bepaald de snelheid tussen je northbridge, cpu, en geheugen. als je deze dus verhoogt wordt de snelheid van je complete systeem hoger.
de MP telt alleen mee voor de processor snelheid.
MP x FSB = de snelheid van de processor.
wat vaak gebruikelijk is is dat mensen eerst hun fsb zo hoog mogelijk proberen te krijgen, daarbij komen ze op het gegeven moment een 'bottleneck' tegen, een zogenaamde zwakste schakel, het onderdeel dat het niet meer bij kan benen. op dit moment wordt je systeem onstabiel, of boot helemaal niet meer.
als deze bottleneck je processor is dan kan je of je Vcore verhogen (de stroomspanning die op je processor staat) of je MP verlagen, zodat de processor het weer wat rustiger krijgt.
is deze bottleneck je geheugen, dan kan je bij sommige moederborden je Vdimm verhogen, dit is de stoom die er op je geheugen staat.
is de bottleneck je northbridge, dan bied betere northbridge koeling meestal uitkomst.
heb je er alles aan gedaan om je FSB zo hoog mogelijk te krijgen, dan kan je je proc. nog wat sneller laten lopen door je MP te verhogen, vooral hier moet je uitkijken, dat je processor niet te warm wordt, 60 graden stressed is warm zat.
bij intel kan je je multiplier niet veranderen, en moet je het dus alleen van je fsb hebben.
doordat bij overclocken alles warmer wordt (met name de processor) dient deze goed gekoeld te worden, door een goed luchtkoelblok (swiftec bijvoorbeeld) of met waterkoeling.
ik hoop dat je hier wat aan hebt. |