Aangezien het nu allemaal weer wat meer richting de praktijk gaat heb ga ik hier maar weer even verder met vragen stellen (wilde het eerst in het micro processor thread doen, maar dit is weer wat meer electronica componenten gerelateerd)
Ok, de USBasp is inmiddels op de bestellijst gekomen en nu dus maar afwachten hoe lang het nog gaat duren. In de tussentijd was ik al even naar het schemaatje aan het kijken dat Kaz'duzar naar
linkte. Hierin kan een motor worden aangestuurd met snelheid en richting.
De volgende schemaatjes worden daarvoor gegeven:
Voor als je 2x 5volt bron hebt
Voor als je maar 1 bron hebt
Nu was ik dus een lijstje met materialen aan het samenstellen en had daarbij een paar vraagjes.
Aller eerst over de 2 verschillende schemaatjes. Het uiteindelijke doel is om het in mijn pc te gaan gebruiken. Is het mogelijk om uit 1 molex de 5 V draad te splitsen en vervolgens die 2 draden als 'afzonderlijke' voedingen te gebruiken? Aan de ene kant lijkt me dat logisch omdat je in voedingen meerdere apparaten op 1 5V lijn kan hangen (meerdere molex aan 1 lijn). Aan de andere kant: waarom zouden ze dat dan niet hebben gedaan hier in deze tutorial? Mijn beperkte electronica kennis is niet toereikend om dit te snappen...
Ook kwam ik op een SK actie de volgende dingen tegen:
print voeding 85~264V AC naar 5V DC 0,5A
Een 5V DC voedinkje, wordt die gewoon aangesloten op het normale 240V net? Zou dit eventueel een optie zijn als je wel een 2e voeding wil hebben of gewoon als voeding voor een printje?
Maarja, daarna kwam de materiaal lijst uitgaand van het bovenste schema:
* 16F628A is te krijgen in
dezelfde SK die hierboven genoemd staat (aangezien ik hier toch meer wil weg halen wel net zo handig)
* L2939D is te krijgen bij
Conrad (kan ook weinig mee fout gaan lijkt me)
* Motortje wordt ook wel geregeld
* condensatoren: (Hier gaat het mis. )
1x 47µF/16V Condensator (elco), als ik dit intyp bij bv Conrad krijg ik tig verschillende soorten

Een kleine greep uit de selectie:
-Tantaal condensator 47µF 16V
-Mini radiale condensator 47µF 16V
-Radiale condensator 47µF 16V RM2
-Low ESR condensator 47µF 16V RM2
-Mini elektro. condensator 47µF 16V 5x7
Mijn vraag dus, wat is het verschil/welke heb ik nodig?
ten tweede: Een (multilayer) condensator 100n daar krijg ik ook weer drie verschillende varianten van, Z5U en 2 X5R varianten.
Om het samen te vatten...Confusion strikes again

who un-confuses me?