Los bericht bekijken
Oud 29-03-2008, 18:59   #1 (permalink)
Carpento

Carpento's schermafbeelding

Standaard Niet on-board, en ook geen Creative ?

Ja, dat is wel een pittige topictitel, maar dat heeft dan ook wel een reden. Ik gebruik op dit moment een on-board geluidskaartje, maar een aantal apparaten in mijn PC storen daar nogal op (muis en harddisk met name). Daar had ik met een Creative Soundblaster 5.1 Digital Live géén problemen mee, en de geluidskwaliteit was daarvan ook gewoon beter.

Die kaart van Creative heb ik na een reinstall nooit meer lekker aan de praat gekregen. Driversupport is duidelijk niet Creatives ding Als bugs kunst waren dan was Creative van Gogh zelf. Ik bedoel: ze brengen echt weinig nieuwe drivers uit, en dat wat als recentste driver op de site staat werkt gewoon niet.

Op het moment speelt een nieuwe episode in dit verhaal. Creative blijkt hun hardware als 'Vista ready' te verkopen maar vertikt het vervolgens om fatsoenlijke drivers te releasen voor Vista. Zeker de wat oudere producten moeten het doen met drivers waarin bepaalde functionaliteit niet voorhanden is, simpelweg omdat Creative het vertikt die drivers aan te passen. Ik zeg: pure minachting van je klanten.

Recentelijk is er een fanatieke gebruiker bezig geweest om de drivers van Creative aan te passen zodat ze wel volledig functioneel zijn. De reactie van Creative: stop daar eens mee, daar zit copyright op. Zou zout heb ik het nog nooit gegeten. Lees maar eens hier hoe dat in elkaar steekt.

Goed, van mijn kant begint mijn stemming steeds harder door te slaan naar minachting voor Creative. Aan de andere kant stoor ik me soms aan het onboard geluid wat ik gebruik. De vraag is dus: wat zijn er voor fatsoenlijke alternatieven buiten Creative om ?

Ik heb een 5.1 speakersetje, en een systeem wat zo'n 3,5 jaar oud is. Het hoef niet het beste van het beste te zijn maar Trust en Sweex bedank ik natuurlijk ook voor... Qua hardware is Creative gewoon erg goed, maar een bedrijf wat zo matig omgaat met de ondersteuning, die gun ik mijn zuurverdiende centen niet.

Ik ben op zoek naar een redelijk alternatief, en ik hoop dat meer mensen Creative laten zien dat ze hiermee klanten kwijtraken. Alleen daarom al zou ik rustig iets anders aanschaffen.

Wie kent er iets goeds ?