Los bericht bekijken
Oud 22-03-2008, 23:10   #6 (permalink)
Kaz'Duzar

Kaz'Duzar's schermafbeelding

Standaard

Wat je nodig hebt:
- Alle onderdelen van Circuits Online - Schakelingen - NE 555 knipperlicht . D1,D2, R2 en R3 zijn op zich niet nodig. Een 8 pin's ic voetje voor de NE555 is ook aan te raden, omdat je dan niet het chipje kapot kunt maken tijdens het solderen.
- alle onderdelen van Licht ontwerpen - AartSite . In plaats van 1 LED kun je ook 2 in serie zetten. Als je dat laatste doet en je hebt totaal 8 LED's, heb je dus 4x de onderdelen van deze schakeling nodig
- experimenteerprint, om alle onderdelen op te solderen
- dun draad, om componenten mee te verbinden.
- Als voeding kun je de pc voeding gebruiken, maar het is het makkelijkste als je een normale 12 Volt adapter gebruikt. Ik neem aan datje die nog wel ergens hebt liggen.
- LED's, als het kan zo fel mogelijk.
- een 3 polige schakelaar als je het ook aan/uit wilt kunnen zetten. In het andere glowfeet topic heb ik een link gepost naar een schakelaar die je kunt gebruiken.

Onderdelen kun je kopen bij dickbest.nl Bestel van alle onderdelen iets meer, zodat je reserve hebt. Verder zou ik je aanraden om extra weerstanden van 220 ohm te kopen. Als de LED's niet fel branden, kun je R1 in het 2e schema namelijk verlagen van 470 naar 220 ohm. Ook een elco van 100uF en een paar van 10uFzijn handig. Als het faden bv te snel gaat, kun je de 100uF elco gebruiken ipv C1 uit het eerste schema en de 10uF ipv C1 uit het 2e schema.

Morgen zal ik proberen wat tijd vrij te maken, om dingen wat duidelijk te maken (schema's combineren, zelf het schema ff opbouwen).
Kaz'Duzar is offline   Met citaat antwoorden