update nummer 5
Voor deze update ben ik bezig geweest met een bakje voor de harde schijven. Het heeft even geduurd omdat de inspiratie hiervoor een beetje zoek was. Maar nu heeft die hele grote, hele ruime stacker nog ruimte om welgeteld twee schijven kwijt te kunnen :mrgreen:
Het is niet veel, maar voldoende voor een leuke raid opstelling met genoeg ruimte.
Om het geluid wat de schijven wat te verminderen, eigenlijk alleen het voorkomen dat trillingen worden doorgegeven, heb ik iets bedacht met rubberen ringetjes.
Waar ze oorspronkelijk voor bedoel zijn weet ik niet maar ze waren te koop in de bouwmarkt. Om ze te monteren heb ik het gat iets uitgeboord en daarna een standaard hdd schroef er in geplakt.
Orgineel, uitgeboort en vastgeplakt.

En toen waren het er acht.

Net zo makkelijk als een schroefje vastdraaien.
De volgende stap was om de schijven ergens in te plaatsen. Het voornaamste materiaal is wederom geel plexi wat gezaagd en gevijld is en verder weet ik niet wat ik meer moet vertellen dus hier de foto's.

De drie zijkanten waartussen twee schijven komen.

Om de delen aan elkaar te krijgen zijn er gaatjes nodig.

Waartussen alu buisjes komen. Zoals je kan zien zijn de buisjes lelijk gebobbeld aan de uiteinden, dit komt doordat ik draad heb getapt in een iets te klein gat (4mm). De buisjes zijn vervangen door nieuwe die eerst een stukje uitgeboord zijn met een 4.2mm boor.

Samen ziet het er zo uit.
Naast de drie (vier eigenlijk want eentje ging kaput) plexi zijkanten heb ik nog zes iets kleinere plaatjes gemaakt. Vier hiervan hebben een gleuf waardoor de rubbers passen.

Op deze manier blijft de hdd goed zitten. Zoals al te zien is aan de markeringen komen er nog een aantal gaten in. Drie voor nog drie alu buisjes om ook de kleinere plaatjes op hun plek te houden en vier voor wat anders.

Dankzij een nieuwe aanwinst is het boren van rechte gaatjes echt een eitje.

Alle gaten zijn geboord. De gleuven zijn nu ook goed te zien.
Na het maken van tien nieuwe buisjes was het tijd om het rek in elkaar te zetten.
De volgende stap was om te kijken hoe het er in de kast uitziet.

Nu is ook duidelijk waarvoor de vier extra gaten dienen, waterslangen. Hoe dit precies gaat komen laat ik nog even in het midden.
Het hdd bakje bijna klaar. De bevestiging aan de onderkant moet er in ieder geval nog komen, dus bij de volgende update meer.