Discussie: Elektronica FAQ
Los bericht bekijken
Oud 11-02-2008, 20:55   #7 (permalink)
Gizmo
Moderator

Standaard

Meten.
Inhoudsopgave
De multimeter

De multimeter. Door: the widow maker.
De multimeter is een apparaat waarmee je diverse dingen mee kan meten, meestal is dit volt gelijkspannning, volt wisselspanning, ampere gelijkstroom, weerstand en een diode-test. Een echte junk kan niet zonder multimeter.

Een vrij simpele multimeter

Op deze meter kan je het volgende meten: volt gelijkspannning, volt wisselspanning, ampere gelijkstroom, weerstand, een transistor-tester en een diode-test. Er zitten 3 connectors aan: 10A, COM en V/Ohm. De 10A functie gebruiken we om stromen tot 10 ampere te meten, de COM is de veelvoorkomde, hierop moet altijd een meetpen zijn aangesloten. De COM is trouwens altijd de ground, de zwarte meetpen dus. Als laatste is er de V/Ohm meter. Hierop zet je de meetpen als je volt of weerstand wilt meten.

Hieronder word volt meten, ampere meten en weerstand meten verder uitgelegt.

Volt gelijkspanning
Deze optie kan je gebruiken om de voltages van je computer te meten. Je sluit hem vrij simpel aan. De meter zet je op Volt gelijkstroom (Een streepje met 3 puntjes eronder). Als meetbereik zet je hem op 20 volt. Nu kan je de 2 meetpennen in een molex doen. De zwarte pen doe je in een zwart draad, de rode draad in een gele (12v) of een rode (5v). Nu verschijnt er iets op het LCD, dit is het voltage.

Mijn voeding geeft op de 5v dus 4.48V.

Volt wisselspanning
Wisselspanning komt uit het stopcontact, als je deze wilt meten dan zet je de meter op volt wisselspanning (Een ~ teken is wisselspanning). Je zet de meter voldoende hoog: op 600 volt op mijn meter dus. Dat houd in dat je tot 600 volt veilig kan meten. De meter kan misschien best meer aan, maar de fabrikant garandeert geen goede werking boven de 600V. Je doet de 2 meetpennen in het stopcontact, je leest iets uit dat slingert tussen de 215 volt en de 240 volt. Let wel op: je zit nu met je meetpennen in de 230 volt, zorg dus dat ze geen contact maken met elkaar, dan heb je kortsluiting. Het maakt niet uit hoe je de meetpennen in het stopcontact steekt, het is immers wisselspanning.
De meter geeft ongeveer dit weer:

Bij mij komt er dus 215 volt uit het stopcontact.

Ampere gelijkstroom
Ampere is iets lastiger te meten dan volt: je moet namelijk de meter ín de stroomkring zetten. Ook moet je de meetpennen op de COM en de A stand zetten. Als je de meetpen in de Volt laat staan kan je niets meten. Schematisch ziet een stroomkring met ampere meter er zo uit:

In het echt ziet het er zo uit:

De meter geeft dit weer:

Bij 12 volt gebruikt mijn laser 0.41 ampere. Nu kan je ook makkelijk het wattage uitrekenen: 0.41 x 12 = 4.92 watt.
Gizmo is offline