De ATX voeding. Inhoudsopgave De ATX connectoren. De Molex connector. ATX12V, EPS12V en ATX-GES. Hoeveel watt voeding heb ik nodig? De ATX connectoren. Door: Lampje.
De ATX Connectors gaan direkt naar je moederbord en het wordt dus ook afgeraden om hier mee te gaan experimenteren. Derhalve zal ik hier alleen het aansluitschema vermelden en een klein 'truukje' om je voeding in te schakelen als je geen moederbord voorhanden hebt.
De 12V ATX Connector:
Code:
Pin Naam kleur Omschrijving
1 COM Zwart Massa
2 COM Zwart Massa
3 +12VDC Geel +12 VDC
4 +12VDC Geel +12 VDC
De ATX Connector
Code:
Pin Naam kleur Omschrijving
1 3.3V Oranje +3.3 VDC
2 3.3V Oranje +3.3 VDC
3 COM Zwart Massa
4 5V Rood +5 VDC
5 COM Zwart Massa
6 5V Rood +5 VDC
7 COM Zwart Massa
8 PWR_OK Grijs Power Ok
(+5V & +3.3V is ok)
9 5VSB Paars +5 VDC Standby Voltage
(max 10mA)
10 12V Geel +12 VDC
11 3.3V Oranje +3.3 VDC
12 -12V Blauw -12 VDC
13 COM Zwart Massa
14 /PS_ON Groen Power Supply On
(active low)
15 COM Zwart Massa
16 COM Zwart Massa
17 COM Zwart Massa
18 -5V Wit -5 VDC
19 5V Rood +5 VDC
20 5V Rood +5 VDC De voeding inschakelen zonder moederbord:
Verbind de pennen 13 en 14 (Zwart en Groen) met elkaar en de voeding zal starten.
Bron afbeeldingen:
The Hardware Book - HwB De Molex connector. Door: Lampje.
De Molexconnector is eigenlijk één van de meest simpele en essentiele aansluitingen van de PC. Hierop vindt de Casejunk 12 Volt, twee keer Massa en 5 Volt op terug.
Simpel gezegd staan tussen de verschillende draden verschillende spanningen:
Tussen:
Rood en Zwart -> +5 Volt
Geel en Zwart -> +12 Volt
Geel en Rood -> + 7 Volt (Rood is hier de min voor datgene wat je aansluit)
Zwart en Zwart -> Helemaal nix
Aan de voeding:
Aan de hardware:
1. +12 Volt
2. Massa
3. Massa
4. +5 Volt
Bron afbeeldingen:
The Hardware Book - HwB ATX12V, EPS12V en ATX-GES. Door: Lampje. Wat is EPS12V ?
De EPS12V standaard is ontworpen voor server moederborden die meer vermogen nodig hebben. EPS12V is vaak te vinden op voedingen van 460 Watt en zwaarder.
Volgens specificatie is deze standaard volledig backwards compatible met de alom bekende ATX12V standaard, maar in de praktijk valt het nog vaak tegen.
Wat is ATX GES?
ATX GES is een voedings standaard. Deze standaard was oorspronkelijk ontwikkeld voor de AMD Athlon MP dual processor moederborden. Deze standaard was namelijk vereist door de toegenomen vermogensvraag van de Athlon MP Processor.
Wie gebruikt wat ?
Het merendeel van de nieuwe generatie voedingen gebruiken tegenwoordig de EPS12V standaard, welke qua specificaties gelijk is aan de ATX12V standaard zoals de thuisgebruiker die kent, met uitzondering van de bekabeling. De ATX GES standaard wordt voornamelijk gebruikt door AMD Athlon MP dual processor moederborden. Het is dus belangrijk om bij het aansluiten van de voeding op je moedrbord te controlleren of de aansluiting van de voeding overeenkomt met het gebruikte moederbord !
Wat gebeurt er als ik EPS12V voeding gebruik op een moederbord dat ATX GES nodig heeft en andersom ?
1) Het moederbord start niet.
2) Er ontstaat een kortsluiting en je moederbord wordt gefrituurd
Hoe herken je een ATX GES voeding ?
Allereerst controleer je de label van de voeding om te kijken welke specificaties de voeding heeft: ATX, EPS12V, of ATX GES. Als label geen duidelijkheid verschaft zul je naar de moederbord connector met bijbehorende bekabeling moeten kijken. Voor ATX is het makkelijk, deze heeft maar 20 pinnen, maar de ATX GES en EPS12V standaard gebruiken beide dezelfde 24 pins connector met andere bedrading. Om uit te zoeken om welke standaard het gaat zul je dan het onderstaand bedradings-schema moeten bestuderen.
Code:
ATX GES Standaad | EPS12V Standaard
P1 Power Connector | P1 Power Connector
---------------------------------------
Pin Signaa Kleur | Pin Signaal Kleur
1 5V Rood | 1 +3.3 VDC Oranje
2 5V Rood | 2 +3.3 VDC Oranje
3 Massa Zwart | 3 Massa Zwart
4 Massa Zwart | 4 +5 VDC Rood
5 PS-ON Groen | 5 Massa Zwart
6 Massa Zwart | 6 +5 VDC Rood
7 +3.3V Oranje | 7 Massa Zwart
8 +3.3V Oranje | 8 PWR OK Gray
9 Massa Zwart | 9 5 VSB Paars
10 Massa Zwart | 10 +12 V2 Geel
11 +12 V Geel | 11 +12 V2 Geel
12 +12 V Geel | 12 +3.3 VDC Oranje
13 5V Rood | 13 +3.3 VDC Oranje
14 5V Rood | 14 -12 VDC Blauw
15 Massa Zwart | 15 Massa Zwart
16 5Vsb Paars | 16 PS_ON Groen
17 -12V Blauw | 17 Massa Zwart
18 Massa Zwart | 18 Massa Zwart
19 +3.3V Oranje | 19 Massa Zwart
20 +3.3V Oranje | 20 Reserved (-5 V in ATX) N.C.
21 +3.3V Oranje | 21 +5 VDC Rood
22 Massa Zwart | 22 +5 VDC Rood
23 Massa Zwart | 23 +5 VDC Rood
24 +12 V Geel | 24 Massa Zwart
Kan ik mijn huidige voeding ATX-GES compatible maken ?
Ja, er bestaan speciale adapterkabels die een
EPS12V voeding ATX-GES geschikt maken.
M'n voeding is een EPS12V uitvoering, maar m'n moederbord heeft een ATX12V connector, en nu?
Ook hiervoor is een speciale adapterkabel te krijgen, EPS12V is met de ATX12V standaard volledig backwards compatible, alleen is de 12V CPU connector meestal weer anders, waardoor een adaptersetje toch noodzakelijk is.
Hoeveel watt voeding heb ik nodig? Door: the widow maker.
Hiervoor kreeg ik van Masterslave een goede site:
Power Supply Calculator - Journey Systems. LLC. Providing Custom PCs, Servers, Laptops, Workstations, Gaming PCs, Quality Custom Computers with 3 Year Warranty
Hierop kan je vrij makkelijk berekenen hoeveel watt je voeding nodig heeft. Met dank aan Masterslave

.