Zoals 2 posts hierboven ook al is gezegd: Het is inmiddels al duidelijk en is al in de praktijk omgezet.
En nu even voor de volledigheid/correctheid mocht iemand ooit dit nog een keer nodig hebben.
De optie "linked" bestaat niet op dit moederbord. Het is puur een kwestie van alles op manual zetten en de juiste waarde toekennen aan sommige van de variabelen die aan de CPU speed zijn gerelateerd.
Zo zet je de PCiE op 100 MHz en de PCI op 33 MHz. Vervolgens zet je bij het geheugen ook alles op manual en stelt daar ook de juiste waarden in zoals Ram voltage en ook indirect de Ram divider. Op de A8N-E kun je kiezen tussen 400MHz, 333MHz, 266 MHz etc, Dit zijn DDR waarden, en om de snelheid te vinden moet je alles delen door 2. Deze waarde deel je door de stock CPU snelheid en dat is je divider. Om vervolgens erachter te komen hoe snel je DDR nou gaat na je overclock, deel je je CPU snelheid door die divider en vermenig vuldig je dat met 2 om weer de DDR waarde te krijgen.
Voorbeeldje van mijn huidige instelling:
DDR staat ingesteld op 333MHz (delen door 2=166.5)
Stock CPU =2200 MHz
2200/166.5=13.21 Dit is dus je divider! (Programma's zoals CPU-Z zullen hele waarden aangeven en dus een te lage Ram kloksnelheid aangeven)
Mijn processor draait nu na overclocken op 2860MHz
Ram draait dan dus op 2860/13.21=216.5
216.5*2=433MHz en dat is dus je ram kloksnelheid
Aangezien mijn DDR maximaal/stock op 400 MHz mag draaien is die dus ook lichtelijk over geclocked. |