[quote="DeKemp"]
Citaat:
|
Oorspronkelijk geplaatst door G.S.U.S Citaat: |
Oorspronkelijk geplaatst door geerolfski Ziet er mooi uit, is dat niet ambetant zo'n grote
Ok, dan zal ik nog even uitleggen wat plasma snijden nou precies is. In dit proces wordt er een gasmengsel door een spanningsboog geblazen, onder heel hoge druk. Dat gas komt dus tot ontbranding en op de een of andere manier blaast dat dus dwars door de plaat heen, simpelweg omdat het staal smelt. | Klopt niet helemaal wat je zecht, er word namelijk lucht en elektriciteit gebruikt, de lucht komt met hele hoge druk uit de toorts er word daarbij elektriciteit toegevoeged en zo onstaat de plasma die door het metaal heen brand. |
Hoe mij het is uitgelegd:
Het is een soort van lassen, je hebt een plus en de min(massa), en je hebt lucht.
Door een soort van kortsluiting te maken, maak je de bende erg warm en dus vloeibaar.
Daarom is het ook net als lassen, allen je voegt niks toe, je blaast het weg met de lucht
Maar hier een stukje van de werking, Google is je vriend
Je heb drie alom gekende toestanden: vast, vloeibaar en gasvormig. De vierde toestand is er een van ionisatie: plasma. Betekent dat je aan de atomen van een stof zoveel energie gaat toevoeren dat de elektronen los gaan kunnen bewegen van hun atoomkernen. De vrije elektronen zijn negatief, de achtergebleven kernen positief. Dit proces voltrekt zich bij relatief hoge temperatuur.
Praktisch wordt in de toorts een voorontlading getrokken door een hoogspanning. Door deze ontlading stroomt lucht die geïoniseerd wordt. Door dit geleidend pad wordt dan een fatsoenlijke stroom gestoken zoals bij een laspost, die stroom loopt van je toorts over de ontlading naar je werkstuk waarop een massaklem staat voor terugweg.
Gevolg: een superheet gas dat je kan wervelen en bundelen op 1 punt.
Temperatuur heb ik eens vernomen: 75000° tot 125000° naart schijnt. daar kan je al wat mee branden.
Soms wordt i.p.v. lucht ook een menggas gebruikt, voor dikkere materialen te snijden.