Los bericht bekijken
Oud 18-09-2007, 15:21   #42 (permalink)
grimmeld

Standaard

precies zoals ik het gezegd heb: een licentie bepaalt het toegestane gebruik per situatie. bijvoorbeeld installatie op 1 computer per 1 consumentenlicentie of 1500 computers voor een bedrijfslicentie. Is er geen licentietop, dan wordt de software alleen verkocht en dus niet verhuurd.

Daarnaast hoeft dat inderdaad niet zo te zijn dat de licentie een serial betreft!
De licentie kan (wat in de gebruikersvoorwaarden vermeld staat, voorwaarden waar jij automatisch mee akkoord gaat als je het programma hebt geinstalleerd mits jij aangegeven hebt daarmee akkoord te gaan)bijvoorbeeld zijn dat de verkoper het zover heeft geschopt dat de cd-rom je licentie is. Er zijn dus meerdere mogelijkheden
Als jij gebruikersvoorwaarden accepteert dan zul je je daar aan moeten houden (leest iemand die trouwens? rofl), heb je deze niet geaccepteerd dan mag je er ook geen gebruik van maken

Mijn mening?

Ik vind dit een dondersgoede regeling. Als je software met auteursrecht gemaakt hebt mogen mensen geen kopiën maken, degenen met een kopie zijn alleen schuldig als je een krent bent om je software te gaan verhuren. Als ik muziek maak en duizenden fans (lees: mijn droom *gniffel*) willen mijn muziek zo graag horen, dan vind ik dat best als ze het maar kijhard draaien. Als ik een film gemaakt zou hebben dan zou ik dat doen om mensen te vermaken, een mooie prestatie neer te zetten of eventueel een moraal van het leven aan te geven, wat mij dus een biet zou wezen of het gedownload wordt of niet. Ik ben nu zelf met een applicatie-ontwikkelaar opleiding bezig en tenzij ik in een bedrijf ga werken waar een hogere pief die dat bepaald aanwezig is, ga ik dus mooi geen licentiesysteem verzorgen totdat het lijntje in de grafiek met het € teken erop daalt.

Zo gezegd, zo gedownload.

Daarom vind ik het licentiesysteem ook zot van microsoft die 1200 € omzet per seconde draait (exclusief boetes de laatste tijd *2e gniffel*). Als Microsoftmedewerkers gebruik maken van programma's niet ontwikkeld door MS, dan zou ik echt wel vies geld vragen voor licenties daarvan als ik het gemaakt had, alleen al om zelf een legale windows vista te kunnen kopen.

Ok ik heb zojuist gelezen wat die 2 licenties inhouden en dat betekent dus dat dat die licenties niet uitzondering maken op de standaardregeling van verhuur, maar drastische verschillen hebben met de meest gebruikelijke. Ik heb het in mijn vorige bericht nu vermeld staan.
grimmeld is offline   Met citaat antwoorden