Discussie: [CIP] Evolutionary
Los bericht bekijken
Oud 15-07-2007, 20:40   #158 (permalink)
waterkoud

Standaard

Ik heb de plannen een klein beetje moeten herzien. Het gebruiken van de polyestermal was te moeilijk. Nu gebruik ik dus toch de mdf mal om de intakes te maken. Gevolg is wel dat er iets meer werk zal zijn om de intakes af te werken, omdat de oppervlakte niet meteen glad genoeg zal zijn. Kost iets meer tijd maar is verder geen probleem, ik heb nog genoeg polyesterplamuur.

Inmiddels heb ik alle vier de intakes gemaakt. Ik ben begonnen met het tekenen van de vorm die ik uit de glasvezelmat moet knippen. Dit heb ik op papier gedaan en vervolgens uitgeknipt. Dit papier leg ik dan op de glasvezelmat om daarna de vorm over te kunnen nemen op de glasvezelmat.

Met een schaar uitknippen. Drie keer, omdat ik drie lagen nodig heb.

en de glasvezelmat op maat.

De mdf mal is weer ingewassen met lossingswas. Als eerste breng ik wat hars aan op de mal met een kwast. Als de mal goed ingewassen is zul je zien dat de hars druppels wil gaan vormen.

Voorzichtig de eerste laag op de mal leggen.

In het midden beginnen met het aanbrengen van hars.

Met de tip van de kwast en een tappende beweging zorg je ervoor dat de glasvezel dan netjes de mal volgt en de lucht eronder uit gaat.

Om nu te voorkomen dat als ik de buitenkant hars de binnenkant weer omhoogkomt, de kwast met hars is nogal plakkerig dus de kans is erg groot, een soort van plug gemaakt, welke ook met lossingswas is behandeld. Deze plug is iets kleiner dan het gat, ik heb immers ruimte nodig voor de dikte van de lagen glasvezel.

Nu kan ik de buitenkant doen. Ik werk van de rand naar beneden met een tappende beweging van de kwast breng ik ook hier de hars aan.

Het is duidelijk zichtbaar of de hars de glasvezelmat goed doordrenkt.

Nu is het tijd om de stop er voorzichtig uit te halen en het hele proces te herhalen met de tweede en derde glasvezelmat.

Nu moet ik alle intakes eerst goed schuren, morgen even schuurpapier halen, want dat is op. en dan breng ik op alle intakes nog een laagje oppervlakte mat aan. Deze glasvezelmat zorgt ervoor dat de oppervlakte makkelijker af te werken is. Op het moment ziet het er nog zo uit, nog wel vrij grof.

Het gebied dat ik hier oranje gemaakt heb moet nog verwijderd worden. Ik laat slechts drie kleine lipjes staan om straks een roostertje te kunnen bevestigen.