Los bericht bekijken
Oud 30-06-2007, 16:02   #42 (permalink)
Demoniac
Administrator

Demoniac's schermafbeelding

Standaard Update 4: montagehoeken van RVS

Okee, ik had ze al eerder beloofd, maar vanwege de upgrade naar Vista en het noodzakelijke herinstalleren van diverse programma's duurde het wat langer.
Ik had eerder al een fotootje gepost van een RVS hoekje met schroefdraad daarin. Zoals ik vorige week al postte, bleek ik er ineens meer dan 4 nodig te hebben en voor de verandering heb ik het fototoestel er eens bij genomen en het hele proces vastgelegd. Ik hoop dat het enigzins interessant is voor jullie :P

Grote lintzaag, 30x30x3 RVS is kinderspel voor dit ding :P Normaal gaan er H-profiel balken onder van 200x200x10 ofzo :P Of zelfs massief stalen assen van 150mm doorsnee

RVS op de juiste lengte afmeten. De breedte van het zaagbed is 250mm, dus de breedte van het stuk wat je af wil zagen daarvan aftrekken en je weet hoeveel je moet afmeten vanaf de rand van het bed.

Tijdens het zagen het materiaal vasthouden met de tang. Omdat het een smal stuk is wat ik afzaag, bestaat het risico dat de zaag het meetrekt tussen het zaagbed, wat waarschijnlijk betekent dat er de nodige tanden op het zaaglint sneuvelen.

Even langs de schuurband om de grote zaagbramen er af te slijpen. RVS is helaas niet echt fotogeniek, als je dit met gewoon staal doet dan vonkt het erg spectaculair

Close-up van het stuk hoekprofiel in de klem van de freesmachine. Het stuk staal wat je rechtsonder ziet heb ik in een andere klem gezet, dit zorgt er voor dat alle stukjes op precies dezelfde plek in de klem zitten. Zo hoef je maar één keer het nulpunt op de X-as in te stellen. Als nulpunt voor de Y-as staat de achterste rand van de klem ingesteld.

Precisie-operatie. De machine is op honderdsten van millimeters nauwkeurig, meer dan voldoende voor een casemodprojectje

Afgelopen week is er overigens ook een bestellijstje richting plaatwerker gegaan, als die platen geleverd worden kan ik de gaten voor het I/O-shield etc uitzagen, het frame in elkaar schroeven en is de kast in principe klaar voor het inbouwen van de hardware. Daarna kan ik aan de slag met verf, gaas en verlichting om er een echte mooie mod van te maken.