Citaat:
|
Oorspronkelijk geplaatst door jmw Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier ben geweest, maar u heb ik toch een aantal vragen.
Ik vraag hier om de feiten, niet om jullie mening, dus dit is niet een kwestie van smaak.
Processor:
1. Wat is beter amd of intel van het zelfde aantal Ghz en Mhz.
2. Wat is het verband tussen Ghz en Mhz? ik heb momenteel een 2.20 ghz 2200mhz processor, maar ik zie vaak bij andere pc's dat het ghz hoger is dan het mhz.
3. Dual core. Ik zie tegenwoordig vaak dat de pc's worden uitgerust met dual core, maar het aantal Ghz, en mhz is toch kleiner. Hoe kan dit dan sneller zijn?
4. Hoe goed moet een processor gekoeld zijn? wat zijn +/- de krietieke tempratuurwaarden. |
1) Is niet zomaar te zeggen. De Pentium 4 is ontworpen om hele hoge kloksnelheden te halen, maar kan daardoor minder werk verrichten per klokcyclus. Echter met het verschijnen van de Core 2 processors heeft Intel duidelijk ook gekozen voor een processor die op lagere snelheid toch een hoop werk kan verrichten. Daarnaast verschilt het per proces welke CPU er sneller is. De beste manier om er achter te komen welke processor op welk gebied sneller is, is het lezen van reviews/vergelijkingen.
2) 1 GHz = 1000 MHz -
klik
3) Bij een dualcore zitten er 2 processorcores in 1 behuizing. Hierdoor kan je 2 processen tegelijk draaien. (bij een singlecore processor wordt steeds gewisseld tussen verschillende processen)
4) Tot ongeveer 70 graden hoef je je geen zorgen te maken over de warmte.
Citaat:
Videokaart:
Dit moet met een aansluiting zijn voor z'n ouderwetse beeldschermaansluiting, en niet voor tft.
1. wat is beter Ati of nVidia met zelfde speciefiekaties?
2. Wat is het verschil tussen het aantal MB? de 256mb is soms beter dan de 512 mb versies terwijl de ander meer geheugen heeft. Hier wat meer info over graag.
3. De videokaart moet afgestemd zijn op de processor. Je kunt nog wel z'n goeie videokaart hebben, maar als de processor het niet aan kan heb je er weinig aan. Dus wat is een goede balans hiertussen?
4. Hoeveel ruimte moet er tussen de videokaart en de kaart in het slot ernder?, of maakt dit niets uit?
|
Bij vrijwel alle videokaarten worden verloopstukjes geleverd om een CRT-monitor aan te kunnen sluiten.[/quote]1) Net als bij processoren lastig te zeggen. Vergelijkbare modellen zijn in snelheid over het algemeen redelijk aan elkaar gewaagd. Welke sneller is hangt ook hier meestal af van de applicatie die gedraaid wordt.
2) Het aantal MB's geheugen op een videokaart is verantwoordelijk voor de hoeveelheid textures die je kaart kan verwerken. De snelheid in games is vooral afhankelijk van de gebruikte chip, de hoeveelheid geheugen is hier meestal op afgestemd. Er zijn wel fabrikanten die meer geheugen op een kaart bouwen dan normaal, maar dit wordt dan nauwelijks gebruikt. Het beste koop je dus de kaart met de snelste chip die binnen jouw budget ligt.
3) Als je een Core 2 of Athlon X2 processor koopt, zijn die in principe snel genoeg om alle videokaarten van dit moment goed te gebruiken. Hier is niet echt een duidelijke regel voor, je zou wel bij een grote computerbouwer kunnen 'afkijken' welke processor/videokaart zij combineren.
4) De meeste videokaarten nemen op dit moment 2 slots in beslag. Het lijkt mij verstandig om daaronder nog een slot vrij te laten, zodat de koeler van de videokaart goed lucht kan aanzuigen.
Citaat:
Moederbord:
1. Wat is een goed merk? en is betrouwbaar. ik wil minimaal 3 slot's hebben en 1 slot voor de videokaart. en een processor kunnen aansluiten van +/- 3.20 ghz. (maar moet wel in combinatie zijn met het gevraagde hierboven dat het wel complitablel is met de videokaart) en minimaal 2x 1gb kwijt kunnen aan werkgeheugen.
2. werkgeheugen, wat is beter 2x 1gb of 1x 2gb?
|
1) In principe zijn er geen slechte moederborden meer. Asus, Gigabyte, MSI, Abit, Epox, ze leveren allemaal prima spul. Qua uitrusting verschillen de borden nog wel eens, maar wat je daarvoor uitkiest is vooral een kwestie van smaak. Er zijn wel mensen die roepen dat Merk X slecht is, maar over het algemeen zijn dergelijke opmerkingen gebaseerd op ervaringen van lang geleden, of met 1 of 2 exemplaren van het betreffende merk. Als het echt zulke rommel was, dan zou niemand het nog kopen, toch?
2) 2 x 1GB. Is sneller want het moederbord kan beide modules beurtelings aanspreken, bij een enkele module moet je steeds wachten tot een opdracht is uitgevoerd. Daarbij zijn 2GB geheugenmodules nog erg duur in verhouding tot 2 x 1GB modules.
Citaat:
koeling:
1. hoe goed moet de northbridge gekoeld worden?
2. zelfde voor cpu
3. ook voor videokaart (hoewel die zelf wel goed gekoeld word)
4. harde shijfen, koelen of niet?
|
1) In principe voldoet de standaard koeler op de northbridge.
2) Ook bij de CPU voldoet de standaard koeler (anders hadden ze die niet meegeleverd) of een koeler van een ander merk waarbij je wel moet kijken of deze geschikt is voor jouw processor. Over het algemeen staat op de website van de fabrikant wel vermeld tot welke snelheid je de koeler kan gebruiken.
3) Zie hierboven en vervang CPU/processor door GPU/videokaart. :P
4) Harde schijven hebben genoeg aan een fris briesje van een casefan, maar moeten absoluut wel gekoeld worden. Dat verkleint het risico op crashes echt enorm!
Citaat:
dit zijn wat vraagjes, ik hoop dat ze alemaal beantwoord kunnen worden. Ik zal ongetwijfeld wel wat vergeten zijn, maar dat word dan nog wel aangevuld.
Alvast bedankt.
(en ik vraag hier niet naar meningen maar naar feiten dus dit gaat niet over eigen smaak)
|
Ik hoop dat ik het een en ander voor je opgehelderd heb