Los bericht bekijken
Oud 15-01-2007, 23:17   #1 (permalink)
1107972

Standaard egaal verlicht melkwit plexiglas

Hoi,

teneerste nog even geen vraag maar een compliment voor deze zeer informatie geest prikkellende website/forum. Heb met plezier enkele artikelen en topics doorgelezen.

Zoals de titel het al zegt ben ik op zoek naar een manier op melkwit plexiglas egaal op te lichten met een 3kleuren led.

Omdat ik een bouwkundige achtergrond heb teken en denk ik graag alles uit tot elk boutje. Echter omdat ik geen ervaring heb met verlichten zou ik graag vooral willen weten hoe ik het beste melkwit plexiglas kan verlichten met een 3kleuren led (RGB led). De bedoeling is om een soort ambi-light effect in de kast te creëren.

Zover ik weet zijn er 2 mogelijkheden,

1: Je verlicht de plaat van de achterzijde met meerdere ledjes,
voordeel: makkelijk in te bouwen, maar vraagt veel ruimte of veel ledjes

2: Je verlicht te plaat vanaf de zijkant
voordeel: vraagt weinig ruimte, maar is iets bewerkelijker

Toch gaat mijn voorkeur uit naar de 2e oplossingen, echter ik vraag me af:

a. hoe groot het bereik van ongeveer 1 ledje is (al zal dit natuurlijk sterk afhangen van de lichtsterkte van het ledje maar het gaat mij om een indicatie.
b. Hoe egaal is het licht, zijn de positief van de leds te herleiden of is dit goed te maskeren met een goede verdeling
c. Is het ook mogelijk om in plaats van aan de zijkant in het vlak een gat te boren met de diepte van de helft van de plaat en hier een led in te stoppen. En is dan het licht nog steeds egaal verdeeld of is er ook een lichtpunt zichtbaar.

Zoals je ziet, 3 vragen die onderling terugkoppelbaar zijn. In de bouwfases zal het allemaal wel uittesten worden en proberen maar voor het ontwerp gaat het mij toch een beetje om de indicatie.

Alvast bedankt,

Eric