Discussie: IBM 3090 Mainframe
Los bericht bekijken
Oud 24-08-2006, 23:03   #8 (permalink)
Mr. Oizo

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeroenotje
...
OMG, zo'n groot waterblok heb ik nog nooit gezien. Enig idee van welk materiaal dit ding is gemaakt? Lijkt me aluminium, maar dat gelijdt toch minder goed als koper?
Was er niet ooit iemand bezig met een waterblokje uit een kerncentrale, zo'n ding met piramidevormpjes er op?
Bestaan er tegenwoordig ook niet helium gekoelde pc's ofzo? Als je daar nou een koelblokje van zou kunnen laten zien :P .
Hij is van aluminium, maar het zijn de (aluminium) buisjes die tegen tegen de chips komen. Die buisjes zijn volgens mij gevuld met helium oid (zal nog even navragen wat het echt is).

@ t1mmy: Ja, dat is de core. Zoals van een 'normale cpu, die heeft ook een glimmende core.

@ Bartjez: Typ in google: RAID 5, en je weet het :P

@ Iedereen: Er zitten 4 van zulke processoren in 1 mainframe. Deze werken dus lekker snel samen. Lees: dit zijn oude processoren, ik denk dat een P3 550Mhz wel wat sneller is dan die 4 bijelkaar!

Wij hebben thuis ook nog een hardeschijf uit zo'n mainframe liggen, zal ik later ook nog even een pic van posten.

BTW: Mijn vader heeft heeeel vroeger nog gewerkt met een hardeschijf, die was ZOOOO groot! Ik zal er nog wat over vragen, zodat ik het hier kan posten. Maar het was iets van hele grote platen oid, waar de koppen met een hels kabaal over heen klapten. (Wat in onze tijd, gekraak is uit onze 3,5" diskjes). Lees: Ik ga er meer over vragen... Heb geduld, mijn pa word al gek door mijn gezeur. Ik praat zo'n beetje 99% over pc's en stuff! Maar ik denk dat hij gepraat over ZIJN oude tijd, niet zal weigeren.

Owja, over oude tijd.. dat was gewoon in het begin van de pc's hoor. 25 jaar geleden ofzo:P Zo snel gaat de technologie dus!

EDIT: Het apparte van dat waterblok is, dat je niet eens naden ziet?! Hoe hebben ze dat gemaakt?

P.S: Meer info komt later (type nummers etc)