Citaat:
|
Oorspronkelijk geplaatst door Spinky waarom parrallel? kan dit niet "gewoon" (sry ben heel noob op vlak van elektronica, kben 15 en volg geen technische richting op school) ?
Dus:
fancontroller molex => 1ste molex van fan , tweede molex van fan => /weerstand/ led
bestaat er kant en klare weerstand voor molex conn. (sry als ik er totaal naastzit) ?
of kun je geen weerstand op een molex doen ? |
een fan heeft normaal gesproken geen 2 molexen maar ik neem aan dat je serieel bedoelt

.
Ik weet vrij weinig van toegepaste electronica maar volgens mij wordt dit vrij lastig:
Als je serieel schakelt krijg je na elk onderdeel een spanningsval (het voltage wordt minder) afhankelijk van de weerstand van het onderdeel. De stroom blijft gelijk.
Als je fan nu bijv 1 amp gebruikt (geen id wat een fan echt gebruikt hoor) en het verbruik van je led kan je verwaarlozen staat er over de hele keten 1 ampere. Dit vind je led denk ik niet zo lekker.
Als je parrallel schakelt is het voltage in elke tak gelijk. Je kan nu simpel voor elk onderdeel met een weerstand ervoor het gewenste voltage krijgen. De stroom verschilt per onderdeel afhankelijk van de weerstand hiervan ("het krijgt wat het nodig heeft"). Dit is dus veel makkelijker.