Citaat:
|
Oorspronkelijk geplaatst door Charl Hoi Charlie,
Ik had laatst een discussie op IRC over het PWM-en van ventilatoren. Er was een gast die klaagde over het feit dat zijn rpm-teller niet meer goed werkte nu hij zijn ventilatoren PWM-t. Nu heb ik een mogelijke oplossing bedacht. Omdat je toch nog in de experimentatie-fase zit heb je hier misschien wat aan (ten minste, ik hoop dat je vindt dat je er wat aan hebt). Leuk voor als je bijvoorbeeld je casefan-snelheid regelt met die potmetertjes, maar nog steeds met een of andere windows-utility het rpm kunt lezen.
Er is dus een diode, een spoeltje en een condensator bijgekomen. Niet de duurste componenten in de wereld, ik schat dat ze zo'n 3 euro kosten, en ik heb er nog genoeg liggen (dus voor jou is het gratis).
Wat je eigenlijk gemaakt hebt is een variabele voeding. Het is misschien een beetje te complex om er hier op in te gaan, maar waar je "vroeger" gigantische transistoren voor nodig had die gloeiend heet werden, kun je tegenwoordig dankzij deze uitvinding met een heel klein transistortje hetzelfde vermogen bereiken. De spoel en condensator vlakken de spanning af, zodat je een hoog voltage krijgt bij hoge duty cycle en vice versa. Duty cycle is het percentage van de tijd dat de transistor aan is (pwm-stijl dus).
Met deze schakeling zou je dus - volgens mijn theorie - je snelheid kunnen regelen zonder hete transistoren, terwijl je nog steeds je rpm-metertjes kunt gebruiken. Als je het wat vindt, geef maar een roep, dan neem ik de onderdeeltjes wel mee.
Groetjes,
Charl (ja, van Eureka) |
Ik heb de extra onderdelen die je voorsteld bijna allemaal bij elkaar op een 7 weerstanden van 560 Ohm en de potmeters van 47Ohm na. Ik denk dat ik alle snelheidsregelaars in de fancontroller uitvoer met deze extra optie, kan ik later altijd nog eenvoedig kijken welke fan ik wil monitoren....
Bedankt voor de tip !!
---------
En beste junkies ik kan maandag de camera van jeroenotje lenen dus komen er maandag avond foto's van de kast op te staan (beter laat dan nooit

, mijn fout i know)