Discussie: [CiP] IceCat
Los bericht bekijken
Oud 3-03-2006, 19:27   #1 (permalink)
Azariel
Administrator

Azariel's schermafbeelding

Standaard [CiP] IceCat

<center>

Project: Stackermod
Codename: IceCat
By: Azariel</center>

<center>
UPDATES
Update 1: Startpost
Update 2: Startpost
Update 3
Update 4.1
Update 4.2
Update 4.3
Update 4.4
Update 4.5
</center>

Inleiding

Na nu een aantal jaar een laptop te hebben gehad via een universiteitsproject was ik nu wel eens toe aan mijn eigen desktop. Na een paar weken intensief te hebben gezocht naar onderdelen etc kwam uiteindelijk de laatste beslissing. Eisen waren dat de kast simpel moest zijn, niet echt premodded, maar toch niet een standaard witte/zwarte kast. Na een tijdje zoeken, kwam ik ook een aantal casemods tegen waarvan ik het idee van één wel erg cool vond (een window mod). Simpel maar toch goed. Dus ging ik kijken naar wat voor case een soort gelijke mod aankon. Daardoor kwam ik vrij snel op de Coolermaster stacker terrecht aangezien dat dezelfde kast was waarop de voorgenoemde mod was toegepast.[Coolermaster Stacker]
Na verloop van tijd zijn er nog een aantal andere ideën aan toegevoegd. Voor de meeste modders hier zal het wel niet een erg interessant project zijn, maar het is voor mij mijn eerste mod. Bij het zien van sommige van de foto's hebben jullie daarom ook vast op en aanmerkingen op de werkwijze. Ik zou die opmerkingen graag horen aangezien je het toch uit de praktijk zal moeten leren.

Het idee/de naam
De Mod die ik dus had gezien maakte gebruik van het ronde gat aan de zijkant van de stacker om een logo op te maken. Mijn keus viel direct op het logo dat zichtbaar is in de banner, voor degene die het niet kennen, het is het logo van de cartoon "Thundercats". Al een vrij oude serie maar ik vind het logo gewoon echt strak. Ik besloot dus het logo in de hele case vaker terug te laten komen. In combinatie met de kleur blauw werd de naam dus "IceCat".

Hardware
Case: Coolermaster Stacker
Mobo: Asus A8N-E
CPU: AMD 3700+ San Diego
Zalman CPU koeler 7000B AlCu ledfan
Vidcard: Club3d Geforce 6800GS
PSU: Antec TrueBlue 2.0 (TruePower) 480W

Mods
Zoals al gezegd is het mijn eerste mod en de mods zullen dan ook als vrij standaard en als "nagemaakt" worden ervaren, maarja je moet ergens beginnen.

Window mod
Het Ronde rooster van de stacker transformeren in een window met een logo erop.

Fangrill mod
De 80 mm fan die is weggewerkt in de bovenkant van de kast vervangen en het rooster vervangen door een zelfgemaakte fangrill.

Lighting mod
Standaard fans etc vervangen door led fans, aan brengen van CCFL's etc.

Lightbay mod
Een baybus maken voor het in en uitschakelen van de verlichting (voor zover mogelijk).

Rechter paneelmod (bijna vergeten)
Aan de rechterkant achteraan word de naam IceCat eruitgehaald en een zwarte meshx erachter gestopt.

Materialen

Clear plexi panel 5mm, AC Ryan
Zwart plexi panel 3mm, AC Ryan
Twin CCFL Blue, AC Ryan
3x Blackfire 120mm fan Blue led, AC Ryan
3x Blackfire 80mm fan Blue led, AC Ryan
Zalman 7000B AlCu blue led CPU fan
Aerogate II, Coolermaster
Musketeer II, Coolermaster
Antec TrueBlue 2.0, 480 W
4x 30 graden blauwe led
4x Switch
4x Switch cap
Sleeving Kit, Blue, AC Ryan.

LOG

Daar gaan we dan, Ik had de pc al helemaal in elkaar gezet aangezien het mn eerste was was dat ook nog een hele klus. De Zalmann CPU fan en de voeding met ook een blauwe fan gaf al een leuk sfeertje (zonder zijpaneel, kijk ook ff op de muur achter de kast )

<center></center>

allereerst ben ik begonnen met het verwijderen van het standaard Stacker rooster aan de zijkant om eens te kijken wat daarachter zat. Een houder voor de fan kwam te voorschijn die natuurlijk weg zou moeten. Ik besloot de schroeven gewoon te blijven gebruiken.

<center></center>

Met het rooster wat ervanaf was gekomen was heel mooi het plexiglas af te tekenen. Eerst natuurlijk zoals ik overal had gelezen netjes het plaatje in tapen (panel eerst wat kleiner gemaakt omdat ik anders niet rondkwam met mn figuurzaagje) En daarna aan het zagen, een half uur later was het dan ook mooi uitgezaagd (voorzover je mooi kunt zagen tenminste). Ik moet eerlijk toegeven dat het zagen me nog best makkelijk afging, die jaren figuurzagen vroeger toch nog ergens nuttig voor geweest.

<center></center>

Vervolgens kon ik dus gaan schuren en polijsten. Aangezien ik als student geen schuur ter beschikking heb had ik maar ff een mooi ondegrondje gecreerd van vuilniszakken en een provisorisch tafeltje gemaakt van een ladenblokje.

<center></center>

Na eerst een half uur met een vijl de schijf toch maar iets beter rond te hebben gemaakt (figuurzaag kunsten bleken toch wat minder dan verwacht) Kon ik beginnen met schuren. Begonnen bij korel 150, daarna 280, 400, 600 Dit leverde echter nog niet helemaal het gewenste resultaat. Ik had ergens gelezen dat een dremel (multitool, maar voor het gemak even dremel genoemd) en wat tandpasta ook een heleboel konden doen. Fout dus (of ik deed het fout) De tandpasta droogje snel op door het snel ronddraaiende stoffen opzetstukje van de dremel en zorgde na even dremelen voor smeltoppervlakken. Die waren er gelukkig met de korrel 600 nog makkelijk af te halen. Ook nog even met tandpasta en een doek geprobeert maar daar kwam ik er ook niet mee. Dus de volgende dag fijner schuurpapier gehaald, korrel 1000 werd het al beter van, korrel 2500 (polijst schuurpapier) eerst droog gedaan, daarna met nat. Het resultaat mocht er toen wezen. Dus het volgende onderdeel, het boren van de gaten

<center></center>

Ik was niet helemaal zeker of ik dit nou voor het uitzagen van de plaat had moeten doen of erna (vanwege barsten enz) maar het is goed gegaan. Aangezien de plaat iets over de schroefdraden moesten vallen die al in de kast zaten moest er ook een verdiept stuk zitten om het standaard schroef gat. Dit leverde nog wel wat problemen, maar is opzich uiteindelijk nog wel aardig gelukt.
Daarna werd het zijpaneel van de kast onder handen genomen. Met de dremel met slijpschijfje de fan bevestiging verwijdert en vervolgens netjes gevijlt, ronde hoekjes gemaakt enz. Ik vond het resultaat best cool. Als is het geen strak rond gat. De uitstekende stukken geven wel een bepaald effect.

<center></center>

Daarna kon het ruitje worden bevestigd en kon ik vol trots het eindresultaat bekijken. Mijn allereerste gemodde onderdeel

<center></center>

Einde van het eerste deel Dank u voor het lezen. Commentaar, kritiek en tips zijn altijd welkom!

<Center></center>

Lightbay Mod
Hier dan eindelijk mijn eerste update. Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest met het uitdenken, ontwerpen en uitvoeren van mijn "light baybus" mod idee. Eerst maar even snel het globale idee van de case, buitenkant in rust moet een duotone zijn, zwart en het aluminium. In gebruik zijn alleen ledjes blauw en is de binnenkant van de kast blauw. Zoals wel in de vorige mod was te zien probeer ik nog veel van de kast zelf te gebruiken en zijn de ingrepen nog niet echt radicaal. Voor deze mod wil ik dan ook weer de frontbay cover van de stacker gebruiken. Deze is uit de volgende onderdelen opgebouwd; Een plastic frame, hierop ligt 2 mm luchtfilterend materiaal, daaroverheen zit een geperforeerde stalen plaat.

<center></center>

Hier wil ik 4 schakelaars op gaan maken die de verschillende verlichtings onderdelen kunnen bedienen. De schakelaars worden zwart en passen zodoende bij het uiterlijk. Ook is het de bedoeling dat de leds nog achter het geperforeerde materiaal komen, zonder gat erboven. Hierdoor zijn ze niet zichtbaar, behalve als je ze aan zet natuurlijk. Om deze 2 dingen te kunnen verwezelijken was er een basis nodig. Ik had bedacht dat ik daarom het luchtfilterende materiaal zou vervangen door een plexiglas paneeltje. Deze is van het AC ryan black acryl panel geworden; het idee hierachter dat het dan bij niet gebruik beter zou passen en minder doorkijk zou geven. Dit paneel was echter 3mm dik, en aangezien de frontpanel schuinafloopt moest daar de zijkant goed worden bijgevijld, van 3mm naar ongeveer 1mm.

<center></center>

Vervolgens moest ik gaan kijken waar de gaten konden komen voor de leds en de schakelaars. Aangezien er een stevig frame achterzat moest ik daar rekening mee houden en heb dus maar even netjes in autocad alles uitgetekend. Mijn eerste idee was om de grote gaten met een speedboor te boren, maar na een klein testje op restmateriaal werd dat al snel verworpen, dus figuurzagen maar weer.

<center></center>

Na alles weer te hebben bijgevijld etc gelijk maar even testen hoe goed de schakelaars er in pasten en zodoende nog wat bijvijlen om ze te laten passen.

<center></center>

Het frame had echter nog een aantal verstevigingen er binnen in zitten, en aangezien ik vrij grote schakelaars gebruik en ook de leds er nog boven kwijt moest, moesten die dus verdwijnen.

<center></center>

Daarna moest ik gaten gaan maken in de geperforeerde staalplaat, dit leverde wat meer problemen op dan dat ik had verwacht. Eerst wilde ik het zagen, wat niet lukte, kniptang was te grof, eruit slijpen/dremelen (slijpschijf) ging ook niet erg lekker, en boren was ook niet succes. Toen kwam ik een slijp steentje tegen in de dremelkoffer en dat bleek goed te werken. Toch was het nog een heel gedoe om de gaten op de juiste grote te krijgen zodat de schakelaars er netjes in vielen. Niet helemaal goed gelukt, maar nog wel acceptabel. Door al het gepruts ben ik vergeten foto's te maken, maar hier het eindresultaat.

<center></center>

Daarna kwam het electrische gedeelte aan bod. Hier gingen al wat voorbereidingen aan vooraf, allemaal te lezen in DIT thread. Heel erg bedankt aan een ieder die me daar heeft geholpen, maar ook speciaal aan the widow maker die veel heeft beantwoord en ik zodoende veel meer heb geleert dan ik in eerste instantie vroeg
Ik was ook erg trots op mezelf toen ik het eerste knopje omzette en alles gewoon goed werkte, maarja dat even terzijde. Na dus het schema uit te hebben gewerkt (2 van de 4 schakelaars zijn nu nog maar in gebruik) lag het er ongeveer als volgt bij.

<center></center>

Snel monteren in de kast voor een paar eindplaatjes Even voor de duidelijkheid, aan de schakelaars hangt nu een twin ccfl combo, en een blackfire ac ryan 80mm fan die boven in de case zit, zal op de foto's zo wel zichtbaar worden

<center></center>

Hier zie je dus de top fan met ingeschakeld en uitgeschakelde leds (Ik ga nog wat aan de fangrill daarvan doen)

<center></center>

En hier nog even wat foto's zonder enige lichten. Hier zie je dus ook duidelijk dat de leds van buitenaf niet zichtbaarzijn.

<center></center>

Al met al was ik vrij trots opmezelf maarja, het was dan ook mijn eerste electrisch "ding" wat ik helemaal zelf had gecreerd en had bedacht (met hulp van CJ)

Nu eerst wat tentamens leren, opdrachten maken, de volgende mod wordt waarschijnlijk het logo aan de zijkant en de topfan grill.

Dat was het geloof ik weer voor deze keer, commentaar, kritiek, tips zijn altijd welkom.

<center></center>

Update 2
Kleine update waar toch weer aardig wat tijd in ging zitten

Window Logo fabriceren en aanbrengen
Het idee is/was om een logo aan de buitenkant op het raampje te maken. Ik had besloten om voor het zwarte AC-ryan paneel te gaan, zodat als er geen licht in de kast was je het logo als donker zwart zag en als er wel licht is dat je dan meer het geheel als silhouet ziet. Ik probeer me dus nog steeds te houden aan het Zwart/alu buitenkant, en blauwe lichten interieur.
Toen ik de panelen binnenkreeg waren ze echter niet zo donker als ik had gehoopt, maar het resultaat is uiteindelijk nog wel aardig geworden.

Zoals in andere post vermeld wilde ik het eerst laten laseren, maar dat ging toch niet helemaal door. Dus werd de figuurzaag ermaar weer bijgepakt voor het echt handwerk
Als eerste maar even passen hoe groot en dergelijk het moest worden. Eerst met autocad dus even een tekening gemaakt, uitgeprint. en met wat tape erop gehangen.

<center></center>

Ik vond dit wel een geschikt formaat dus ging opzoek naar carbon papier om het over te tekenen. Ik was al een beetje bang dat dat nergens meer te vinden zou zijn, maar dat viel gelukkig toch nog mee. Figuurzagen dan maar.

<center></center>

Daarna begon het schuren en polijsten weer. Vooral het deel bij het oor, de hals en het oog waren erg irritant om bij te komen. Dat heb ik uiteindelijk door gebrek aan geduld ook niet helemaal goed afgewerkt. Mn window had ik zover weer glimmend gekregen dat ik weer heel goed door de randen heen kon kijken. Dit lukte me bij het logo echter niet. Iemand een idee waarom? gewoon niet lang genoeg geschuurd?
Het eindresultaat kwam er zo uit te zien, lang niet slecht toch? En het lijkt ook zo mooi zwart op een witte achtergrond, maar dat is uiteindelijk toch iets minder geworden. Ook gelijk maar eens ff gekeken hoe het leek, ik kon weer eens niet wachten

<center></center>

Ik wilde het logo gaan vast zetten met schroefjes, hiervoor had ik zwarte ventilator schroefjes gekocht aangezien die mooi plat waren en dus helemaal wegvallen in het logo (ze zijn alleen niet doorzichtig, maarja) Ik wilde in het logo de gaten groot genoeg maken zodat ze er door pasten zonder te hoeven drukken, en ze vervolgens zelf tappend in de window draaien. Aangezien de schroefjes scherpgenoeg waren leek me dat wel kunnen. Eerst maar even testen natuurlijk, uiteindelijk de goeie gatgrootes gevonden waarin het goed vast erin bleef zitten en ik niet het schroefje de kop kapotmaakte. Dat was ongeveer 3 schroefjes verder.

<center></center>

Hier dan het eindresultaat, een paar in daglicht en een paar in het donker met de ccfl's aan.

<center>

</center>

Zoals jullie kunnen zien is het eindresultaat niet helemaal geworden zoals ik van te voren had gehoopt, maar persoonlijk ben ik er wel tevreden mee. Op de foto's lijkt het nog iets onduidelijker te zijn dan dat het is, of misschien is dat gewoon wishfull thinking van mij

Dat was het dan weer, zoals gewoonlijk, commentaar, kritiek, opmerkingen zijn van harte welkom en ik kijk er dan ook weer naar uit

To-do list
  • Fangril voor bovenkant fan
  • Belettering rechterzijde kast
  • Meshing + bekabeling wegwerken
  • re-stylen van de front bus
  • Aanbrengen/vervangen Blackfire fans
  • vervangen GPU koeler door Zalman koelertje
  • Aanbrengen Musketeer en Aerogate
  • verdere ideen maken voor modding

UPDATES
Update 1: Startpost
Update 2: Startpost