Los bericht bekijken
Oud 5-12-2005, 11:03   #5 (permalink)
Gaoske

Standaard

Ja, ik denk ook dat die diode dan nog in die paarse verbinding moet. Het resultaat is dan trouwens precies hetgeen ik al getekend had (-D3, die ik had geplaatst om de fans dezelfde spanning na de weerstand van de diode te geven) , miss met de verschillende componenten iets verplaatst, maar de verbinding zijn exact gelijk.

Enige tijd geleden heb ik enkele diodes gehaald om 2 voedingen in 1 case aan elkaar te koppelen met een relais. Over het relais een diode geplaatst zoals het hoort. Dit waren 1N4007 diodes, geen idee waar het voor staat. Op Bit-Tech werd mij geadviseerd 1N5817, 1N5818 of 1N5819 te gaan halen, dit zijn "1A schottky diodes", welke een lagere weerstand zouden hebben dan de 1N400X siliconen diodes. Nu was ik weer aan het redeneren:
meer weerstand = lagere spanning over de fan = lager toerental = minder geluid.
Een voeding heeft normaal in een afgesloten behuizing aan een 80mm op 5V genoeg voor een systeem in IDLE. Op mijn secondaire PSU komt geen mobo of graka, dus wordt hij lang niet volledig benut. 120 mm op 4,3 volt moet dus RUIM voldoende zijn.
Ik ben dus mijn diodes eens gaan testen:
secundaire PSU aangekoppeld, 2 HDD's, 1 fan, stekker erin en groen en zwart verbinden. na een korte flit van de leds in de fan, niets. nog eens ontkoppeld en weer opnieuw gr+zw, flits...niets....
!@#$%^&* *&^%$#@!
Waarschijnlijk voeding richting de 7de hemel .
Nou ja, andere voeding dan maar.:
Fan met een diode aangesloten op de 5V lijn, en hij werkt .
Nu mijn eigen elektrische schakelingzoals in mijn PIC te zien was.
D3 is weggelaten simpelweg omdat ik maar 2 diodes had gisteravond.

PSU aan, Fan 1 aan, Fan 2 nog uit
Fancontroller aan en onder de 5 volt gezet, Fan 1 blijft aan, Fan 2 gaat aan, geen kortlsuiting
Fancontroller vol open, Fan 1 en 2 beiden vol vermogen, geen verschil in snelheid of verlichting .

Damm wat ben ik blij, ben ik dus niet zo dom als ik eruit zie :P .
(no offence tegen , draag zelf ook een bril )
Computers kunnen niet denken, u wordt vriendelijk verzocht zelf uw hersens te gebruiken
Gaoske is offline   Met citaat antwoorden